Младитe мoнаси гo запрашалe eднаш Пајсиј Вeлики: “ Кажи ни, oчe, збoр за спасeниeтo и какo трeба да живeeмe пo Бoга?” А старeцoт им oдгoвoрил: “Oдeтe и испoлнувајтe ги запoвeдитe Бoжји и чувајтe гo прeданиeтo на oтцитe”.
Живeeл 900 гoдини прeд Христoвoтo раѓањe. Кoга Гoспoд сакал да гo зeмe кај Сeбe прeстарeниoт прoрoк Илија, му oткрил на oвoј дeка за наслeдник вo прoрoчката служба му гo oдрeдил Eлисeја, син на Сафат, oд плeмeтo Рувимoвo, oд градoт
Благословена си Ти Пресвета Богородице Утешителке,
Учителке и примеру на мајките,
кои ги следат челадтта на голгота,
блажен си ти о мачениче Јулијане,
кој ободрен од мајка си, закрепнат од Христовата благодат,
Еден ден пред Божиќ, кога свети Наум ја беше завршил светата Литургија во манастирот и ги беше причестил монасите и народот, почувствувал дека му се приближува разделбата од овој свет. Гледајќи го монасите неговото бледо лице, од кое излегувала некоја блага светлина,
Проф. д-р Јован Таковски
Соединувајќи се со Христа, си го оставил светот, живеејќи по Дух,
телото си го распнал,
преблажени Науме.
Си се стремел како апостолите да се подвизуваш
Како Христов сродник познавајки те о Јудо,
и како храбар маченик свештено те восфалуваме,
ти прелеста ја порази и верата ја сочува,
денес празнувајќи го сесветиот твој спомен,
Отците беа боговдахновени не само во текот на некој собор, туку и пред и по него. Соборот не ги прави отците, туку тој е сочинет од отци. Затоа е боговдахновен. Соборот, кој не е сочинет од боговдахновени, не може да биде вдахновен. Така се објаснува разликата меѓу Православните и
Погледнувајќи во минатото, старецот за времето на своето растење секогаш се присетуваше со чувство на голема благодарност кон родителите, особено кон мајката, која, по неговите зборови, „имаше монашка душа.” Таа многу се грижела во сѐ да ја запази скромноста и умереноста,
– Кој грев е најголем, Старче? – праша отец Нил.
– Злопамтењето, – одговори Старецот, – е многу голем грев, толку голем што нас може да нè лиши и од самиот Рај.
– Рајот? Значи толку е голем? – го прекина младиот монах Гаврил.
Када се народ разиђе он оде у оближњу гостиону и затражи хлеба од гостионичара. Он му да комад хлеба. Онуфрије оде у храм и пред иконом каже малом Исусу - Донео сам ти хлеб, видим да ти нико не даје! У том моменту оживи са иконе рука Христова и узме хлеб.
Избран саду на Божјата благодат,
Акилино света девственичке,
радост на ангелите, посрамување на демоните,
моли се, о, ти јагне Божјо,
за оние кои Неговата волја ја бараат,
Блажен си ти о велики Онуфрие,
кого Бог во борба го поведе,
да покаже и посведочи дека телото може да се победи,
стариот човек се соблече,
и во смирението на новиот Адам се закити,
Кога дојдоа кај Чеснејшују, монахот послушник ја испее до крај „Чеснејшују херувим“, старата химна од свети Козма Химнограф. А монахот странец ѝ даде друг почеток на химната и ја испеа вака: „Достојно ест јако во истину, блажити Тја Богородицу, присноблаженују и пренепорочнују, и Матер Бога нашего“, и потоа го додаде „Чеснејшују херувим…“ сѐ до крајот.
Благата вест ширејќи се по земјата,
се изли и од устата твоја дури и до Индија,
о Вартоломее апостоле Христов,
на крст стрмноглаво прикован,
покажа дека смирението е совршено,
Благодатта во тебе го поесеа семето на мирот,
о ти кој си син на утехата,
Варнаво апостоле Христов,
сотрудник на Духот Свети постана,
кога преку слово живо и молитва,