логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

Уште овој и следниот вторник, драги мои, и ќе се разделиме од колумнава. Барем од овој серијал, со вакви содржини. За тоа има причини, кои сакам да ги споделам со вас.
Обично, по социјалните мрежи, кои се најголем народен медиумски сервис, народот кажува дека е разочаран од интелигенцијата. Или од некој нејзин дел. Се мајтапи со грамотни луѓе како со срамотни, ги мачка со кал, возејќи ги и покажувајќи ги пред електронската анонимна толпа, на карневалска двоколка за шутови и будали. Го поставувам прашањето: А што ако интелигенцијата се разочара од својот народ? Еднаш, од Македонците сè уште целосно непрепознаениот гениј Блаже Конески, испеа: „уште рика истата мака во мене / дека сум роден во смачкано племе“.

Ми требаше многу рационализација за соочување со резултатите од гласањето за промена на уставното име на Македонија и прифаќање на новата реалност, без разлика што јас и натаму лично мислам дека со преименувањето плативме превисока цена, за што и да е. И мислам дека сега треба сите и силно да се фокусираме на зачувување на она што преостана од културниот идентитет, на прво и последно место. Што може поединец наспроти одлуките на мнозинството, освен да ги прифати или да си замине? Народот реши така како што реши. Резултатите од референдумот се поразителни, од гледна точка на државотворноста на еден народ: на гласањето за клучното прашање на идентитетот излегле само 36 отсто, а од нив (цирка) 609.000 биле за, а 37.000 – против преименувањето (околу 6 отсто од излезените).

Можеме да бараме повторно алиби за народот, па да кажеме дека со неизлегувањето на тоа фамозно гласање тој јасно рекол „не“, ама не можеме да го поништиме фактот дека неизлегувањето на гласање (макар бил и бојкот, а се сомневам дека е) не е исто што и јасно заокружено „НЕ“ на гласачкото ливче. Така што, се ежам кога читам текстови од националромантичари што македонскиот народ постојано го ставаат во ПАСИВ: „му направија“, „ни направија“. Кај мене тој романтичарски „велтшмерц“ не проаѓа. Никој ништо не може да му направи на еден народ, ако тој самиот не дозволи. Сам си прави народот. Народ што знае што сака, просветен народ, не бојкотира гласање, особено не за име или за промена на власт. Напротив, едвај го чека. Освестен народ ги бојкотира власта и нејзините закони, а не можноста за нивна промена. Според таа логика, оние интелектуалци што упорно повторуваа „не“ сите месеци пред гласањето, воопшто и не требаше да излезат со свои колумни и ставови, како што не излегоа многумина на гласање. Требаше да молчат. Кој кого тука остави на цедило: таа интелигенција – народот или народот – таа интелигенција?

И кога говориме за заокружени политички периоди, неправедно правиме синегдоха (обвинуваме дел наместо целина): ВМРО направи ваква штета, СДСМ направи онаква штета. Во тие „црни“ резимеа на политичката историја никаде го нема главниот лик: народот. Зашто, ако сакаме да бидеме искрени: никој ништо не може да ни направи без народот. Народот, и „да е заведен“ или „измамен“, го верификува решението на секоја политичка групација. А за „заведеност“ и „измама“ никогаш не е виновен само заведувачот или измамникот. Од уличен шверцер на девизи, човек може да биде измамен поради НЕЗНАЕЊЕ, но и поради ИНТЕРЕС: оној што „не знае“ ќе биде измамен затоа што не препознава лажни банкноти, а лакомиот затоа што му поверувал на измамникот дека ќе му размени пари по поголем курс од банковниот. Не сакам ни да помислам што од овие две е во прашање со „измамениот“ македонски народ. Но ниту незнаењето ниту интересот се оправдување.

Свесен сум целосно колку е опасно е да се говори за „народ“ како да е тоа монолитен и хомоген поим. „Народ“ е генерализација и апстракција од највисок вид. Како поимот „овошје“. Не можете да кажете дека овошјето има тркалезна форма, зашто во него, покрај јаболка, има и круши, ананас и банани. Така и за еден народ не можете да кажете дека чини или не чини, дека е ваков или онаков. Размислувањето за народите на тој начин нужно води кон стереотипи: „Шкотите се скржавци“, „Германците се работливи“ (или „со голем пивски стомак“), „Црногорците се мрзливи“. Историјата, како учителка на животот, нè предупреди дека таквите стереотипи завршувале или со расна сегрегација и експлоатација (Црнците треба само да берат памук), или со идеи за геноцид: нацистичкиот антисемитизам е историски пример за тоа. Се разбира, колективна личност не постои. Но постои нешто што се вика „дух на народот“, од романтизмот наваму, и нема разумен човек што, иако е свесен за стереотипите, ќе го одрече тоа. Впрочем, во фолклорот е складиран духот на еден народ, и затоа националромантичарите од XIX век го ценеа и собираа. Во таа смисла говорам за народ и јас овде. И кога велам народ, не мислам само на земјоделци и работници. Мислам и на онаа интелигенција што не изразува никаков став, никогаш. Па, и не гласа.

Па, каков народ е македонскиот? Стереотипите велат: гостољубив, распеан, мирен, невоинствен. Мојот пријател Горан Стефановски имаше бравурозни интерпретации на тема „македонска гостољубивост“, секогаш кога ќе седневме на кафе. Не беше расположен да го штеди нашиот народ од критики, како нашите националромантичари, кои го идеализираат. Но, сепак, Горан знаеше дека писател што се отцепил од проблемите и суштината на својот народ – нема особена вредност. Па, велеше: Можеби зад „отворените порти“ на македонската куќа (надалеку прочуеното гостопримство) се крие обична сервилност, дури и пресметливост, смисла за извлекување ќар. Погрубо речено (и повторно генерализирано!): сме ги отворале портите и сме постилале килими како која војска поминувала овде. Сме биле гостољубиви поради страв, ама и поради нашата „пирејска“ способност (Петре М. Андреевски) да опстанеме, да се приспособиме, па дури и од најнеповолна ситуација – да извлечеме ќар (нека е ќарот и само опстанок). Направете сами паралела со нашата долгогодишна практика во надворешната политика да бидеме „прегостољубиви“.

Погледнете ги генерално (не одете во детали) држењето и мимиките на нашите политичари кога се домаќини некому што има боздоган во рака. Горан сакаше да го разбие (постмодерно речено – да го деконструира) стереотипот за нашата гостољубивост, и тоа го покажа целосно јасно дури и во своите МАКЕДОНОЉУБИВИ драми: кулминацијата на таа желба да се ќари нешто од гостопримството е антологиската (многу тажна) сцена, кога Стево во „Диво месо“ ѝ заповеда на мајката да пее народна песна пред гостинот Германец, кој му ветува блескава кариера на Запад. Германецот капиталист, имено, го интересираат примитивни племенски култури со богат фолклор, а Македонците се за него очигледно тоа. Но ако го разбиваме стереотипот за македонскиот народ како гостољубив и зад него откриваме дури и смисла за ќар, што уште може да лежи зад тој ќар, освен „пиреизмот“ и голиот опстанок? Да не можеби денес тој „пиреизам“ е заменет со нешто морално одвратно, како што е сеирџизмот, односно – гледањето сеир? За сеирџизмот следниот пат. (Продолжува)

 

Извор:

https://www.novamakedonija.com.mk/mislenja/kolumni/%d1%82%d0%be%d0%bb%d0%ba%d1%83-%d0%be%d0%b4-%d0%bd%d0%b0%d1%80%d0%be%d0%b4%d0%be%d1%82-%d1%82%d0%be%d0%bb%d0%ba%d1%83-%d0%b8-%d0%be%d0%b4-%d0%bc%d0%b5%d0%bd%d0%b5-1/?fbclid=IwAR1rRiqf1_-PpMiDmIR22pksSivY1XF5fk6B1vN6sCO0K87rqzaXnXXacXo

 

Друго:

 

 

 

 

 

 

 

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3121
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7591
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св.бессребреници  и чудотворци Кузман и Дамјан 1/14 ноември 2024

Тропар на св.бессребреници и чудотворци Кузман и Дамјан 1/14 ноември 2024

Свети бессребреници и  чудотворци, Козмо и Дамјане, посетете ги нашите немоќи,   бесплатно примивте, бесплатно давајте ни.

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная