логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


Копнеж по срам 
 
  
Никогаш порано медиумите не биле толку брутални и агресивни кон човековата интима. Да принудуваш некого за пари да си ја соблекува душата, тоа е многу посрамно одошто да платиш некој да ти изведе стриптиз. Ете, така и таа граница на стриптизот се помести од телото кон душата. Можеби јас сум еден од оние лелекачи што се конзервативни, но навистина, кога би можел, би ја сменил не државата, не континентот, туку планетата.


Неколкупати досега, кога сум се нашол крај телевизорот додека траела „Илјада и една ноќ“ или популарно кажано – Шехерезад, сум заушил една реченица што одамна, одамна не сум ја чул по нашите улици, тротоари, кулоари, или кусо речено – во нашиот живот. Ја нема ни во медиумите. Реченицата гласи: „Засрами се!“ Мислам дека затоа ми е симпатична и серијата: се обидува да ни го врати срамот како човеково чувство.

Срамот е чувство за кое денес остана само збор во речникот. Ништо повеќе. Ретко кој денес се срами од нешто. Црвенилото на образите денес се толкува како човекова слабост, а не како доблест. Времето е бесрамно (многу мразам кога „времето“ морам да го прогласам за нешто што божем не зависи од нас, луѓето) и не остава простор за срам. Би требало да се срамиме кога се преминува некаква граница. Таа граница ја поставува, се разбира, општеството, и таа линија има морален карактер. А кога ќе застанете на поимот „морал“, почнувате да влегувате во еден хаос. Никој не знае што е морално, затоа што постојат, упростено кажано за оваа пригода, две тврдења за моралот: едното тврди дека моралот е конвенционален и е работа на договор, другото вели дека моралот има природен карактер и дека е зададен еднаш за секогаш.

Се разбира, како и секогаш, има вистина и во двете тврдења. Никој не може да го оспори ноторниот факт дека моралот е нешто за што се договараме. Европа од ренесансата, на пример, расчистува со претходниот средновековен морал во кој телесното е табу и претставува враќање кон еден морал што на телото гледа со обожавање, како и антиката. Оттука сродноста на антиката и ренесансата според скулптурите на кои телата имаат анатомска експресија (можете да учите анатомија од нив). Тој ренесансен морал сигурно бил сфатен како бесрамност по однос на претходниот, конзервативен. Границата на моралот, според тоа, е во постојано движење и поместување. Кога се појавил првиот костим за капење, тој, погледнат со очите на конзервативците, исто така претставувал знак за надоаѓање на едно бесрамно, „футуристичко“, „надреалистичко“ време. Денес веќе никој не се срами од него. Не се срами ни дури и ако го нема.

Но во моралот има и нешто природно. Ниеден морал, на пример, не ја поместува онаа граница што вели дека никој нема право на друг да му го одземе животот. Постојат такви „тврди“ точки на инаку подвижната граница на моралот околу кои нема разговор. Некои од нив се ставени во Божјите заповеди по светите книги и се еднаш засекогаш маркирани како точки што служат да се разликува природното од неприродното, срамното од бесрамното. Постмодерните времиња, сепак, и нив ги разнишуваат: на пример, љубовта меѓу маж и маж или меѓу жена и жена станува нешто што веќе не се третира како срамно, туку напротив, се стимулираат таквите врски да прераснат и во бракови - се ставаат под капата на законот. Американските мелодрами и комедии задолжително на кастингот имаат по еден лик со таква сексуална ориентација, па дури покажуваат симпатии кон нив, рехабилитирајќи ги во една социјална смисла. Сепак, на содомијата (сексот со животни) не се гледа со симпатија. Тоа не се озаконува како несрамно.

Сето тоа го знам, па сепак: не можам а да не збеснам кога ќе видам како бесрамно се поместуваат границите на срамот по медиумите. Не мислам тука само на нашите, туку на медиумите во една општа, глобална, планетарна смисла. На пример, кога ги видов француските постери од кампањата против пушењето, искрено кажано, ги доживеав како одвратни. Веројатно сте ги виделе: серија малолетнички клечат пред возрасни мажи симулирајќи фелацио, со тоа што наместо машки полов орган, во устата држат цигара. Кога ги видов, се згрозив. Не дека сум некој моралист во сексуална смисла, но во мене нешто навистина се крена како да се прелеала чашата. Помислив дека тие слики ќе ги гледаат и нашите малолетни деца. Она што ме збесна беше помислата дека тука всушност не се жигосува пушењето, туку напротив, му се додава една жичка на наслада од друга, еротска зона на човековиот живот. На мала врата се рекламира и фелациото, во пакет со никотинот. Она што, пак, ги воодушевува младите е досетката на творецот на плакатите. Нивниот коментар гласи: „Кој штос, човече!“

Штос. Тоа е клучниот збор што го уништува срамот. Ова е време на штосови. Луѓето се воодушевуваат на досетки што ги поврзуваат (преку сличност) различните области на човековиот живот со анално-гениталната зона на знаци. Мене тоа ми изгледа – срамно до бесрамност. Знам дека јас не сум единица мера за колективот, но моето лично мислење е дека сме на многу ниско ниво на културниот вкус, можеби најниското досега во историјата на цивилизациите. Мас-медиумската култура е анално-генитална, и тоа ти е тоа!

Кога Французите, кои се лулка на многу европски културни „изми“ можеле да паднат на тоа дереџе, тогаш за нас нема што многу да се каже. Не можеме да бидеме престроги кон себе. Но можеме лесно да препознаеме и кај нас извесни знаци на бесрамна манипулација со чувството за срам. На пример, до пред некој ден ја немав гледано емисијата „Момент на вистината“, а кога ја видов само се прашав: дали е доблест или напротив – отсуство на срам и мозок да седнеш на она столче и ЗА ПАРИ да одговориш на прашањето „Дали е вистина дека не ги менувате гаќите по седум дена“ или „Дали е вистина дека сте имале секс со најдобрата пријателка на жена ви“? Такво ѕиркање под гаќи во медиум досега немало. Што повторно не значи дека, ако мене ми пречи, тоа е и неморално. Луѓето (барем така забележувам) се тепаат за телевизорот дома за да изберат дали ќе го гледаат „Големиот брат“ или „Момент на вистината“, или не знам уште кои слични емисии.

Едно ми е јасно: никогаш порано медиумите не биле толку брутални и агресивни кон човековата интима. Да принудуваш некого за пари да си ја соблекува душата, тоа е многу посрамно одошто да платиш некој да ти изведе стриптиз. Ете, така и таа граница на стриптизот се помести од телото кон душата. Можеби јас сум еден од оние лелекачи што се конзервативни, но навистина, кога би можел, би ја сменил не државата, не континентот, туку планетата.

Ќе барам таква на која ќе живеат не мали зелени, туку мали црвени во образите. Сакам романтично вцрвување на образите: знак дека во тоа суштество сепак чука срце.

Авторот е универзитетски професор и писател
  
   
Автор: Венко Андоновски

 Извор: Нова Македонија

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Наука и Култура

Септември 25, 2024
Zivko.Grozdanoski3

Интервју со Живко Грозданоски: ДПМ може да дејствува гласно, сложно и независно

Ми се чини дека надворешните предизвици, како на пример отсуството на соработка со некои членови (на Управниот одбор) на ДПМ, некои обиди за саботажа итн. (сè се тоа нешта што веројатно секогаш ќе ги има); па сега слабиот рејтинг на ДПМ меѓу членството и во…
Август 29, 2024
TviTER231

„РАДОСТА НЕ ДОАЃА САМА, ТАА МОЖЕ ДА ЈА ЗАСЕНИ ТАГАТА“ Академик Ќулавкова добитничка на наградата „Браќа Миладиновци“ на СВП

Пред 35 години, август 1989-та, ми беше доделена првата награда за најдобра поетска книга на годината, напишана на македонски јазик, ‘Браќа Миладиновци’. Тоа беше мојата книга ‘Жедби’, со поднаслов ‘Престапни песни’. Во неа, во шест циклуси, опеав неколку…

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Ное 14, 2023 Филм, Театар 2128
Tamara.Kotevska
Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 2648
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Беседи

Св. Јован Шангајски: Богојавление

Св. Јован Шангајски: Богојавление

За да се овозможи оваа промена, за природата да се подготви за непропадливоста која ќе настапи после судниот ден, Христос дојде на водите Јордански. Слегувајќи во Јордан, Христос не ги...

Старец Георгиј Капсанис: БОГОЈАВЛЕНИЕ

Старец Георгиј Капсанис: БОГОЈАВЛЕНИЕ

Да го бараме од Бога тоа божествено просветлување, за кое некои од нас имаат не каков мал опит. Понекогаш се отвораат душевните очи и гледаме нешто друго. Тој што го...

Митрополитот Струмички г. Наум: „Зошто овој род бара знак – за да поверува?"

Митрополитот Струмички г. Наум: „Зошто овој род бара знак – за да поверува?"

„Зошто овој род бара знак – за да поверува? Од времето кога Богочовекот Христос ги изговори овие зборови, па до денес, ништо не е променето. И ние денес, исто така,...

Отец Пимен: И додека го чекаме Рождеството на Христа

Отец Пимен: И додека го чекаме Рождеството на Христа

Ако стоите со срцата далеку од Бога Новородениот не кажувајте дека Христос се роди. Не одговарајте дека Навистина се роди, оти така и Божјата заповед ќе ја скршите што го...

Архива: Митрополит Европски Пимен: Свети Науме имај не на ум

Архива: Митрополит Европски Пимен: Свети Науме имај не на ум

Да си споменеме за да поверуваме во она дека сė што е соединето со Бога е спасено, та освестеното да го примениме во нашите животи. Да престанеме да ги распнуваме...

Која е таа цел?

Која е таа цел?

„За жал, постои незнаење кај луѓето што се надвор од Црквата, но и кај многумина што се во Црквата.Тие мислат дека целта на нашиот живот е, во најдобар случај, само...

Жарко Ѓорѓиевски: Беседа,13. октомври 2024 година

Жарко Ѓорѓиевски: Беседа,13. октомври 2024 година

Како што постојат места на земјата на кои успева само еден вид растение и нема такви други места на кои истото растение би растело, така и во Црквата Христова постои...

 Aрхим. Георги Капсанис: ВО ЗНАК НА НАШАТА ЉУБОВ

Aрхим. Георги Капсанис: ВО ЗНАК НА НАШАТА ЉУБОВ

Незамисливо е да се биде христијанин без подвиг и крст. Оној што води лесен живот не може да се нарече христијанин. Некои луѓе отсекогаш верувале дека христијанин е оној кој...

Отец Александар Шмеман: Воздвижение на Чесниот Крст

Отец Александар Шмеман: Воздвижение на Чесниот Крст

Тоа бил празникот на христијанското царство, кое се родило под закрилата на Крстот, во денот кога царот Константин го видел Крстот над кој пишувало:: „Со ова ќе победиш…” Тоа е...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

23/01/2025 - четврток

Свети Григориј, епископ Ниски; Преподобен Амон; Свети Маркијан; Свети Теофан Затворник;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот епископ Ниски, Григориј 10 јануари / 23 јануари 2025

Тропар на светиот епископ Ниски, Григориј 10 јануари / 23 јануари 2025

Словото Божјо привлекувајќи те кон Себе,со мудрост те обдари,о свети епископе Григорие,венец исповеднички доби,кога црквата од ереси ја очисти,

Тропар на светиот Христов маченик Полиевкт 9 јануари / 22 јануари 2025

Тропар на светиот Христов маченик Полиевкт 9 јануари / 22 јануари 2025

Светлината која се покажа на лицето твоеја истера темнината на незнаењето,о, Полиевкте блажен ученику на Љубовта Божја,тебе кого Христос Го...

Тропар на светиот отец Георгиј Хозевит 8 јануари / 21 јануари 2025

Тропар на светиот отец Георгиј Хозевит 8 јануари / 21 јануари 2025

Голем молитвенику пред Господа, подвижнику во смиреномудрието,  учител на монасите во трпението, \ Георгие оче наш преподобен,  застапи се пред Бога...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная