логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 

Став
Лина Ќостарова Унковска
Што значи да се живее и соживее со „говорот на омраза“?

Од каде, толку чест „говорот на омраза“ во нашето секојдневие и опкружување? Дали е говорот на омраза можеби утеха за исцрпените и осиромашени членови на една заедница? И како се наоѓа утеха, во нешто што е толку грдо и опасно?

На секој човек му е потребно внимание, и признание дека нешто МОЖЕ, и дека ВРЕДИ. Му треба и поле за учество, и натпревар. А, му треба и утеха кога работите ќе отидат по ѓаволите, кога ќе избегаат од контрола, а тој останува сам и немоќен да ги поправи.

и говорот на омраза може да се биде „утеха“ за членовите на една трауматизирана, исцрпена и осиромашена заедница каква што е Македонија

Оттука и говорот на омраза може да се биде „утеха“ за членовите на една трауматизирана, исцрпена и осиромашена заедница каква што е Македонија. Во која лекот за болката од неправдите, немоќта и чувството на безначајност, кои тешко се поднесуваат, може да се побара во осудата, бесот и омразата кон другиот, различниот, и неистомисленикот, припадник на „другата страна“ или „група“. Во Македонија, говорот на омраза и де факто е арена за натпревар, во која може да учествува секој против секого, во некој од спротивставените табори. Со чувството, дека нешто значи во заедницата, и пред другите.

Затоа причините за говорот на омраза се обидуваме да ги побараме во општото незадоволство, во несигурноста, во чувството на инфериорност, во лошата слика за себе, и во вештите манипулации со таквите чувства на луѓето, за негово поттикнување, наместо смирување. Особено кога на човекот не му преостанува ништо друго, освен припадноста на групата, како негово последно безбедно уточиште, наспроти се друго надвор од неа.

Со други зборови, говорот на омраза не може да избега од фактот дека е форма на насилство од револт кон сопствените немоќ и недоверба, што само го ослабнува веќе исцрпениот организам, наместо да покаже колку е тој јак и непобедлив. Затоа очекувањата дека говорот на омраза може да помогне, или да ослободи, се јалови и празни. Со говорот на омраза, човекот ја зазема улогата на „жртва“, што е најслабата позиција за вистинско исчекорување кон подобро.

Истовремено, во недостиг од други решенија, „говорот на омраза“ инсистира, и го турка човекот кон прифаќање на насилните и деструктивни решенија за ослободување од стравот од непознатото и неизвесноста, што е спротивно на неговата природа на про-активно социјално битие, кое тежи да се развива во склад со природата, со себе си и со другите.

Наместо да добие легитимитет на борба против неправдата, и да ослободува, говорот на омраза ограничува и разединува, го заробува умот во тесни рамки на неслобода и незнаење, го изолира и дистанцира од се што е ново, различно и необично, за конечно да го отуѓи, од другите, од реалноста и од самиот себе. Тоа е неславниот механизам на говорот на омраза.

Парадоксот на омасовениот „говор на омраза“ е во тоа што за краен исход има ослабнување и оневозможување на целата заедница, онаа истата од која човекот зависи и сака да ја види подобра и поправедна.

И уште полошо, таквите високо адреналински пишани, или говорни акции, кои траат, почнуваат да наликуваат на биполарно пореметување, со своите наизменични фази, во кои омразата, бесот и деструкцијата, се сменуваат со долготрајни периоди на игноранција, апатија, до потполна незаинтересираност, и бојкот, на општото добро и се што е витално важно за заедницата, од почитување на универзалните вредности и права, до сочувството кон другиот, во невоља. Тоа е таа, другата и уште погрда страна на раширениот „говор на омраза“, за која често не сме доволно свесни. И работите не запираат тука. Со секој нареден циклус, говорната разулавеност се појако и пожестоко се манифестира, и под висок напон станува се поподложна на манипулации, ризикувајќи да дојде многу блиску и само чекор до посегнување по туѓите животи, и добра. На што веќе бевме сведоци, како и до каде таа може да доведе, во нападот на собранието.

Каде и како се учи „говорот на омраза“?
Говорот на омраза се учи од моделите на идентификација, од авторитетите во семејството, училиштето, меѓу врсниците, во институциите, и разните групи од интерес. За потоа, откако масовно ќе се прифати, многу лесно и да се вгнезди како нормативно решение на изразување на незадоволствата кои по правило, што е уште една карактеристика на говорот на омраза, се упатуваат на погрешната адреса, секогаш на сметката на послабиот, различниот, или неистомисленикот, кој се доживува како закана.

Како младите гледаат денес на говорот на омраза, кој толку масовно се користи? Го познаваат ли и препознаваат како форма на насилство, или се повеќе склони да го релативизираат со описи од забавно-навивачки карактер, како: зафрканција, штосност, досетливост, јакост, кул. И ако е така, како тогаш да се регулира и санкционира нешто што не е препознатливо како штетно, ниту се именува со вистинското име? Или, како да се ограничи и спречи нешто што „сите го прават“?

Каде и како тогаш младите да научат дека долгата рака на говорот на омраза, на крајот ги стасува и вистински ги замолчува секогаш најслабите, и често маргинализирани групи, меѓу кои се повторно: децата, младите, жените, сиромашните, ЛГБТИ заедницата, луѓето со попреченост, хронично болните, и сите останати по разни основи, посебни членови на една заедница?

Младите треба да знаат дека одомаќениот говор на омраза е форма на насилство, што не смееме да дозволиме да добие вредност на норматив во изразување на незадоволствата. Тие мораат да научат дека „говорот на омраза“ на јавната сцена, во медиумите, на социјалните мрежи, спортските терени и улиците е видлив и достапен за регулација, и дека треба јавно да се осуди и казни секој што не ги почитува правилата. Но, и дека говорот на омраза многу посилно и неказниво опстојува зад затворени врати (во домот, училиштата, институциите), и дека тој не смее да остане скриен и недопирлив.

Може ли и каде да се адресира одговорноста за говорот на омраза во Македонија?

Македонија е земја со највисока стапка на социјална нееднаквост во Европа, што е попогубно и од сиромаштијата, во апсолутна смисла, по која сме исто така, на дното. Македонија не е само сиромашна, туку е и осиромашена и силно поделена земја, што го зголемува чувството на нееднаквост, не само меѓу најбогатите и најсиромашните, туку и меѓу мноштвото други линии на поделба, како и по тоа како се живеело некогаш и денес? Во Македонија, учеството на човекот во сопствениот живот и заедница, и неговиот достап до ресурсите на заедницата, се условени со припадноста на групата со моќ, и се спроведуваат нееднакво. Затоа е голема заблуда дека „говорот на омраза“ може да се елиминира, само со санкции, казни, или изјави на добра воља.

Одговорноста за говорот на омраза како форма на насилство, мора да се адресира до системот, и до политиките и механизмите на раководење со заедницата, кои не ретко одбиваат да го препознаат. Поделеноста на групи и табори по најразлични основи во заедницата, со оркестрирани напади кон различноста и непослушноста, е почвата на која „говорот на омразата“ одлично успева и опстанува. И наместо во потрага по вистински решенија на пробелмите, од лично/партиски, или други лукративни интереси, незадоволствата се насочуваат од едни кон други, држејќи ги така во заложништво СИТЕ во зедницата, со тешки повреди на човековите права и достоинство.

Институциите на ситемот и нивните политики мораат конечно да ја преземат одговорноста за сите поделби и нееднаквости, што настанале со нивната негрижа, незнаење и манипулации. При тоа корупцијата и непотизмот, покрај сиромаштијата, мора да бидат препознаени како најмоќни генератори на нееднаквоста и неправдата. Со, говорот на омраза, како нивно главно орудие во задржување на статус квото, во застојот и ерозијата на заедницата, со која потоа најлесно се владее.



Карикатура: Гатало

Извор: https://okno.mk/node/75042

pp

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Наука и Култура

Септември 25, 2024
Zivko.Grozdanoski3

Интервју со Живко Грозданоски: ДПМ може да дејствува гласно, сложно и независно

Ми се чини дека надворешните предизвици, како на пример отсуството на соработка со некои членови (на Управниот одбор) на ДПМ, некои обиди за саботажа итн. (сè се тоа нешта што веројатно секогаш ќе ги има); па сега слабиот рејтинг на ДПМ меѓу членството и во…
Август 29, 2024
TviTER231

„РАДОСТА НЕ ДОАЃА САМА, ТАА МОЖЕ ДА ЈА ЗАСЕНИ ТАГАТА“ Академик Ќулавкова добитничка на наградата „Браќа Миладиновци“ на СВП

Пред 35 години, август 1989-та, ми беше доделена првата награда за најдобра поетска книга на годината, напишана на македонски јазик, ‘Браќа Миладиновци’. Тоа беше мојата книга ‘Жедби’, со поднаслов ‘Престапни песни’. Во неа, во шест циклуси, опеав неколку…

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Ное 14, 2023 Филм, Театар 2128
Tamara.Kotevska
Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 2648
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Беседи

Св. Јован Шангајски: Богојавление

Св. Јован Шангајски: Богојавление

За да се овозможи оваа промена, за природата да се подготви за непропадливоста која ќе настапи после судниот ден, Христос дојде на водите Јордански. Слегувајќи во Јордан, Христос не ги...

Старец Георгиј Капсанис: БОГОЈАВЛЕНИЕ

Старец Георгиј Капсанис: БОГОЈАВЛЕНИЕ

Да го бараме од Бога тоа божествено просветлување, за кое некои од нас имаат не каков мал опит. Понекогаш се отвораат душевните очи и гледаме нешто друго. Тој што го...

Митрополитот Струмички г. Наум: „Зошто овој род бара знак – за да поверува?"

Митрополитот Струмички г. Наум: „Зошто овој род бара знак – за да поверува?"

„Зошто овој род бара знак – за да поверува? Од времето кога Богочовекот Христос ги изговори овие зборови, па до денес, ништо не е променето. И ние денес, исто така,...

Отец Пимен: И додека го чекаме Рождеството на Христа

Отец Пимен: И додека го чекаме Рождеството на Христа

Ако стоите со срцата далеку од Бога Новородениот не кажувајте дека Христос се роди. Не одговарајте дека Навистина се роди, оти така и Божјата заповед ќе ја скршите што го...

Архива: Митрополит Европски Пимен: Свети Науме имај не на ум

Архива: Митрополит Европски Пимен: Свети Науме имај не на ум

Да си споменеме за да поверуваме во она дека сė што е соединето со Бога е спасено, та освестеното да го примениме во нашите животи. Да престанеме да ги распнуваме...

Која е таа цел?

Која е таа цел?

„За жал, постои незнаење кај луѓето што се надвор од Црквата, но и кај многумина што се во Црквата.Тие мислат дека целта на нашиот живот е, во најдобар случај, само...

Жарко Ѓорѓиевски: Беседа,13. октомври 2024 година

Жарко Ѓорѓиевски: Беседа,13. октомври 2024 година

Како што постојат места на земјата на кои успева само еден вид растение и нема такви други места на кои истото растение би растело, така и во Црквата Христова постои...

 Aрхим. Георги Капсанис: ВО ЗНАК НА НАШАТА ЉУБОВ

Aрхим. Георги Капсанис: ВО ЗНАК НА НАШАТА ЉУБОВ

Незамисливо е да се биде христијанин без подвиг и крст. Оној што води лесен живот не може да се нарече христијанин. Некои луѓе отсекогаш верувале дека христијанин е оној кој...

Отец Александар Шмеман: Воздвижение на Чесниот Крст

Отец Александар Шмеман: Воздвижение на Чесниот Крст

Тоа бил празникот на христијанското царство, кое се родило под закрилата на Крстот, во денот кога царот Константин го видел Крстот над кој пишувало:: „Со ова ќе победиш…” Тоа е...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

23/01/2025 - четврток

Свети Григориј, епископ Ниски; Преподобен Амон; Свети Маркијан; Свети Теофан Затворник;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот епископ Ниски, Григориј 10 јануари / 23 јануари 2025

Тропар на светиот епископ Ниски, Григориј 10 јануари / 23 јануари 2025

Словото Божјо привлекувајќи те кон Себе,со мудрост те обдари,о свети епископе Григорие,венец исповеднички доби,кога црквата од ереси ја очисти,

Тропар на светиот Христов маченик Полиевкт 9 јануари / 22 јануари 2025

Тропар на светиот Христов маченик Полиевкт 9 јануари / 22 јануари 2025

Светлината која се покажа на лицето твоеја истера темнината на незнаењето,о, Полиевкте блажен ученику на Љубовта Божја,тебе кого Христос Го...

Тропар на светиот отец Георгиј Хозевит 8 јануари / 21 јануари 2025

Тропар на светиот отец Георгиј Хозевит 8 јануари / 21 јануари 2025

Голем молитвенику пред Господа, подвижнику во смиреномудрието,  учител на монасите во трпението, \ Георгие оче наш преподобен,  застапи се пред Бога...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная