логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

Од најраното  време на христијанството Светата Евхаристија е појмувана како вистинско Христово  присуство на земјата се до Неговото второ славно доаѓање. Исклучително е важно да се има на ум дека свештенодејствувањето на Божествената Литургија не е прост комеморативен  настан во кој се опоменуваме за нешто што било во минатото и што во краен случај имало малку или нималку врска со нас овде и сега и на поколенијата после нас. Можеби еден ваков погрешен пристап доведува  до самата индивидуализација на верните кои пристапуваат кон осветувањето и апслоутно не постои интересирање за осветувањето на оној покрај нас. Забораваме дека ближниот ни е духовно огледало во кој треба да го видиме и да го измериме својот духовен напредок или назадување. Доволно е само да го издвоиме Евангелскиот дел кој го читаме во недела за Страшниот Суд, со кој се подготвуваме за влез во Големиот пост, во просторот на духовната борба со самите себе, за да важноста од интеракцијата со други ни стане во потполност јасна (Мт.25,31-46) .

Мораме да нагласиме дека Литургијата, секако е, настан на иднината. Она во што веруваме и на  што се надеваме - „Го чекам воскресението на мртвите и животот во идниот Век ”. Сепак ние ниту сега не сме без тоа што Бог ни го ветил, зошто, рекол: „Јас сум со вас во сите денови до свршетокот на светот” (Мт. 28, 20). Како  тоа Тој е со нас ? Како Црква. Како икона на Царството Божјо. Црквата е присутност на Христос, присутност на Царството Божје, полнота на благодат. Иднина, парадоксално, сега и овде, во историјата. Таа икона е токму Светата Литургија . Молитвата за анамнеза на Литургијата, за Св.Јован Златоуст изразува присутност, како на минатото така и на она што ќе се случи дури на крајот на историјата: „Сеќавајќи се на се што заради нас се случило, крстот, гробот, тридневното Воскресение и на Второто и Славно доаѓање”. Ние сега се сеќаваме на тоа  што ќе дојде но настанот  е реално присутен во Литургијата  и Тајната на Царството Небесно делува што ни ја потврдуваат  и  Христовите зборови : „Царството небесно е внатре во вас”  (Лк. 17,  21) . Тајната на спасението значи го подразбира севкупно создавање која е рекапитулирана во човекот. Со самото тоа, нашето присуство на Светата Литургија е присуство во Царството Божјо, но и присутност на севкупното создавање во тоа Царство како што вели Свети Максим Исповедник. Ова треба секогаш да се има на ум. Да се сетиме како почнува Светата Литургија? Со Благословување на Она кое е икона на Светата Литургија : „Благословено е Царството на Отецот и Синот и Светиот Дух сега и секогаш и во вечни векови”.

Евхаристијата  е едниствен начин на кој Црквата феноменално се открива во целата своја полнота и не би било претерано нејзиното поистоветување со самата Црква. Црквата Божја служи Евхаристија станувајќи  истовремено со неа и сама конституирана и тие се секогаш заемно зависни со канонски предуслови -  вистинската вера и евхаристиското општење со сите други помесни цркви. Храмот, Црквата или местото на соборот е просторот  во кој се остварува присуството на Царството Небесно : „ Каде се двајца  или тројца собрани во мое име, таму сум и јас меѓу нив” (Мт. 18:10). Црквата во Литургијата, како што вели Преподобен Јустин Ќелијски, вечноста ја внесува во времето , а времето во вечноста , таа станува место на Богојавување , каде човекот на најинтимен начин општи со Бога , каде Бог не само што му се открива , како на Мојсеј на Синај  (Изл.33,20-23) туку Тој му се дава  како Храна за Живот вечен.

Со оглед дека свештенодејствувањето на Светата Евхаристија  неодвоиво е поврзано со одредени предуслови од кои, два веќе напоменавме,  најважниот е присуството на Лаосот - народот Божји , поради кој и во име на кој, Христос се принесува и раздава. Верниот народ не е собор на пасивни набљудувачи кој присуствува на Светата Литургија која ја служат свештениците. Тој е една од конститутивните служби на Црквата, покрај епископите, презвитерите и ѓаконите. Тие  четири  служби се икона на идното Царство.  Сите овие служби во Црквата го иконизираат идниот собор,  Царството Божјо .Тие мораат да бидат заедно, за да секоја од нив посебно  постои  и упатени се една на друга.

Учестувајќи, односно станувајќи конститутивен елемен, како   предуслов за остварување на, Иконата на Царството Божјо, гледаме дека никој не е изземен од благодатниот дар. Сите се повикани, сите можат да учестуваат и сите учестуваат, можеби дури и несвесно. Низ својот секојдневен труд секој посебно учестува во Приносот,  во лебот и виното како содржание на  се создадено,  но преобразени како тело и крв Христова ги примаат само оние кои преку вера и крштение и отфрлање на својот поранешен живот станале деца Божји.

Овде доаѓаме до она што го нарекуваме подготовка за Причест.     

Почетокот на  Евангелската објава  почнува со зборовите : „Покајте се зошто се приближува Царството Небесно” (Мт. 3, 2) . Покајанието е предуслов кој човекот го прави приемчив за учествување во домостројот на спасението . Тоа го пројавува нашето признание дека сме немоќни да било што направиме без Бога, дека сме отоврени благодатта да делува  во нас, според зборовите  Спасителови: „Без мене неможете да правите ништо ” (Јн. 15.5) . Токму поради тоа Синот  Божји, второто лице на Света Троица,  Оној кој на Предвечниот  Совет ја зел на себе иницијативата за создавање на светијата и грижата за него, доаѓа на светот да го ослободи од власта на гревот, ѓаволот и смртта и да го оспособи  повотрно да биде принос на Бога Отецот, да биде според зборовите на Светите Отци, на космичката Литургија на која Тој началствува во име на сите . Пораснувањето од сила во сила како што сведочи Ап. Павле и прераснување во висина на растот на мерата Христова (Еф. 4, 13) почнува овде и се протега низ сите векови и целата вечност. Идеалот  проповеда  и настојувањето на Црквата е да сите и секогаш имајќи го, како први Христијани, според зборовите од Делата апостолски,  Христа пред себе, бидат подготвени за Причест, што на еден начин подразбира и спремност за мачеништво, незаборавајќи дека за Воскресение во нов  Живот неопходно е да умреме најпрво за гревот, за поранешот човек, а ако е потребно  да како сведоци за верата низ вековите, поднесеме и мачеништво и страдање,  секогаш да бидеме  спремни да застанеме  на Судот Божји. Во овоие покајнички рамки спаѓа и се она што во крилото на Црквата се изнедрило: пост, личната молитва, подвизите, чинењето добри дела, кои ја покажуваат нашата спремност и способност да во другиот  го согледаме образот Христов  и кој е вовед во Литургијата.

Од овој краток осврт можеме да видиме дека на Светата Литургија нема место за никаков индивидуализам, никакво одвојување од Соборот. За  жал, тоа одвојување го гледаме често на нашите Богослужења. Трагично, тогаш наместо да го икоизираме животот ние ја иконизираме смртта. Може да речеме дека ја сквернавиме  Светата Литургија, а со тоа го сквернавиме и Царството Божјо. Тогаш кога, немајќи свест дека сме служба во Црквата и дека треба со останатите да ја служиме Светата Литургија, обавувајќи некои свои приватни работи во текот на Богослужењето, ние тогаш се одвојуваме од заедницта, се одвојуваме од Царството Небесно и тогаш како што вели Св. Андреј Критски во Големиот канон, се наоѓаме надвор од Арката на Спасението - Црквата која патува кон незалезниот Осми ден.

 

 

Дејан Блажески



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Наука и Култура

Август 29, 2024
TviTER231

„РАДОСТА НЕ ДОАЃА САМА, ТАА МОЖЕ ДА ЈА ЗАСЕНИ ТАГАТА“ Академик Ќулавкова добитничка на наградата „Браќа Миладиновци“ на СВП

Пред 35 години, август 1989-та, ми беше доделена првата награда за најдобра поетска книга на годината, напишана на македонски јазик, ‘Браќа Миладиновци’. Тоа беше мојата книга ‘Жедби’, со поднаслов ‘Престапни песни’. Во неа, во шест циклуси, опеав неколку…
Ноември 14, 2023
Tamara.Kotevska

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи гласовна нарација (испорачана од друга девојка, а не од Асил што ја гледаме на екранот) која е резервна, поетска и застрашувачка. „Треба да најдам место каде што можам да ги…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 2208
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Промоција на Речник на медиумска писменост

Мај 31, 2023 Литература 2480
Ова лексикографско издание е прв сериозен обид за систематизирање на термините коишто се…

Беседи

Свети Јован Крстител беше испратен од Бог да ги повика луѓето на покајание

Свети Јован Крстител беше испратен од Бог да ги повика луѓето на покајание

Самиот тој, со својот начин на живот, е олицетворение на покајанието. И нормално, не би ни можел да биде повикан од Бог да проповеда покајание ако целата негова сила не...

БОГОРОДИЦА

БОГОРОДИЦА

„Испитувајќи што му е најпотребно на молитвеникот за да беседи со Бог, по кој пат доаѓа молитвата, Богородица го пронаоѓа свештеното тихување..., оддалеченост од светот, заборав на сè земно и...

Св. Јован Кронштатски - Слово на денот на Успение на Пресвета Богородица

Св. Јован Кронштатски - Слово на денот на Успение на Пресвета Богородица

И колку славно било Нејзиното успение! Со каква светлина сјаело Нејзиното пречисто лице. Колку прекрасно, неописливо, неспоресливо благоухание извирало од нејзиното пречисто, приснодевствено тело, како што пишува св. Дионисиј Ареопагит,...

Свети Лука (Војно - Јасеницки): СЛОВО ЗА УСПЕНИЕТО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Свети Лука (Војно - Јасеницки): СЛОВО ЗА УСПЕНИЕТО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Многу е важно правилно да разбереме и да ги запомниме зборовите на тропарот на великиот празник на Успението на Пресвета Богородица: „... По Успението не си го оставила светот, Богородице...’’.Нејзината...

Архива: Беседа на Преображението на Господ и Бог и Спасителот наш, Исус Христос – Свети Григориј Палама

Архива: Беседа на Преображението на Господ и Бог и Спасителот наш, Исус Христос – Свети Григориј Палама

А и зошто Господ, пред почетокот на Преображението ги избира најглавните од апостолскиот лик и ги возведува со Себе на гората? Секако, за да им покаже нешто големо и таинствено....

Митрополитот Струмички г. Наум: Во светлината на преданието на Светите отци

Митрополитот Струмички г. Наум: Во светлината на преданието на Светите отци

  Секој, пак, што правилно духовно се подвизува и сака да остане во тој подвиг, постојано се проверува во светлината на преданието на Светите отци. И обратно, оние што сакаат,...

 Игумен Фотиј Беровски: Ангелите

Игумен Фотиј Беровски: Ангелите

  Ангелите ги славиме,се присетуваме на нив, ги повикуваме на помош, но тоа што човекот го добил како достоинство и неговиот удел кај Бога е многу поголем од оној на...

Исцеление на демонизираниот човек во Гадара

Исцеление на демонизираниот човек во Гадара

Евангелието е еден вид огледало, во кое се огледуваме себеси, и гледајќи се во него, се дотеруваме внатрешно. Како што секоја куќа има огледало, така треба секоја куќа да има...

Лекот го знаеме, а не го користиме

Лекот го знаеме, а не го користиме

 Посебно, проблемот се состои во тоа што, ако стварноста е сосема поинаква од тоа што ние си мислиме, не се ни запрашуваме за негативните последици од погрешните заклучоци по нашиот...

« »

Најново од култура

Православен календар

 

19/09/2024 - четврток

Спомен на чудата на Св. Архангел Михаил; Св. маченик Ромил и единаесет илјади војници; Св. Евдоксиј; Преподобен Давид;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Христов маченик СОЗОНТ  7 септември / 20 септември 2024

Тропар на светиот Христов маченик СОЗОНТ 7 септември / 20 септември 2024

Поучувајќи се во Законот Господов ден и ноќ,гледајќи дека овците бесловесни го бараат пастирот свој,ти Созонте мачениче пред нозе Христови...

Тропар на чудата на св. Божји архангел Михаил 6 септември / 19 септември 2024

Тропар на чудата на св. Божји архангел Михаил 6 септември / 19 септември 2024

Сину на послушноста, вонмен од твојата уста секогаш ќе одекнува,о сило побрза од молњата,

Тропар на свeтиот пророк Захарија и светата праведната Елисавета 5 септември / 18 септември 2024

Тропар на свeтиот пророк Захарија и светата праведната Елисавета 5 септември / 18 септември 2024

Со свештенчката одежда заштитен,премудри Захарие Божји,жртва благопријатна, свештено си принесувал,бивајќи светилник и тајновидец,

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная