логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

(За душевното и за духовното)
Протојереј Андреј Ткачјов

freskopis.tretazona6.jpgВо една од проповедите на св. Јован Златоуст ги прочитав следниве зборови за Страшниот Суд: човек ќе биде суден, прво, како човек, т.е., дали бил милостив, внимателен, чувствителен, трудољубив... односно, дали во него било присутно она што во човекот мора да го има според неговото естество, она што го разликува од животно. Потоа, човек ќе биде суден како христијанин – според заповедите од Евангелието. За тоа говори Христос во Евангелието: „Словото, што го кажав, тоа ќе го осуди во последниот ден“ (Јован 12:48). Тука станува збор за проштевање на непријателите, за милосрдието, за незлобењето, за целомудрието и за сето она што ќе го немаше во светот да не беше Евангелието. И, на крајот, човекот ќе биде суден како син на Црквата во она звање коешто го носи во Црквата – епископот ќе биде суден како епископ, свештеникот како свештеник, монахот како монах, мирјанинот како мирјанин. Ако човекот во Црквата бил епископ, но не го минал општочовечкото испитување, нема да стаса до епископскиот суд – ќе биде отфрлен пред тоа. 

Ова се однесува на сите. Пред да ни биде судено како христијани, ќе ни биде судено како луѓе. На познатото место во Евангелието, каде што се говори за Страшниот Суд, Христос набројува низа добри дела со кои се одликува еден праведник, како што се: нахрани го гладниот, облечи го голиот, посети го болниот и сл. На секого треба да му биде јасно дека тоа не се исклучиво христијански добродетели – какви што се, на пр., молењето за непријателите или раздавањето на имотот, туку општочовечки добродетели. Зашто, и на муслиманите, и на јудејците, и на атеистите им е јасно дека треба да се грижат за ближните со љубов и со сострадање. Можно е дека Христос во зборовите за Страшниот Суд намерно ги минимизира барањата поставени пред човекот. Ако не е верен во мало, сигурно дека нема да биде верен ниту во големо. Ќе се задржиме на ова помало ниво. 

Светоотечката мисла јасно и правилно разликува сфери на телесното, душевното и на духовното во човекот. Во душевната сфера спаѓаат литературата, музиката, поезијата, односно тоа е сфера на уметноста, естетиката, во сите нејзини манифестации. А духовното, пак, е – верата, покајанието, молитвата, постот и другите христијански подвизи. Христијанските учители забележуваат дека душевното го прави човекот естетски чувствителен, профинет, и ја омекнува неговата душа, но самото по себе тоа не спасува. Во таа смисла, правилно им приговараат на дејците од областа на културата, кога тие својата работа ја нарекуваат „духовна“. Поетот, уметникот, режисерот, сценаристот – не се луѓе од сферата на духовниот труд. Тоа се луѓе од сферата на душевниот труд. Но, другата страна на медалот гласи дека на човекот не може да му се даде духовното, без претходно да му се даде душевното. На тоа мислел апостол Павле кога рекол „прво е душевното, а потоа – духовното“.

Од устата на еден црковен човек можев да слушнам горчливи зборови за тоа дека културата е расцрковена, а Црквата – обескултурена. Ваквиот оправдан гнев е резултат на постоење поети и писатели коишто никогаш не го прочитале Евангелието, а исто така и резултат на постоење  христијани коишто со презир се однесуваат кон сета поезија и литература. И едното и другото е – нонсенс, односно бесмислена, изопачена појава.

Јазикот на Новиот Завет е грчки. Тоа не е случајно. Пред да биде посеана со семето на Евангелието, земјата на грчката менталност била изорана и омекната со трудовите на стотици философи и философски школи, создадени од нив. Грците искрено и со жар ја барале вистината. Барајќи ја, создавале философски системи, продонеле за формирање граѓанско општество, се занимавале со наука, се изучувале самите. Кога на таа плодотворна почва паднало Семето на Сеачот, таа произвела вселенски големи учители, светители, префинети богослови. Таков процут на богословие, каков што се случил на грчката почва, подоцна никаде на друго место не е виден. Тоа е силен доказ за тоа каква полза во Христа принесуваат предхристијанските напори и усилби. Ние, пак – подоцнежните рожби, коишто Му пристапивме на Христос две илјади години по првата проповед на Евангелието – немаме такво искуство од областа на философијата, поезијата, од изградба на држава... Ние, како луѓе што ја позаваат вистината, сме склони да го пренебрегнеме тоа колосално наследство на предхристијанското и нехристијанското човештво, коешто води кон Христос или помага подлабоко да се спознае Христовото Евангелие. Бидејќи сме веќе христијани, нам ни е потребно постфестум да го почувствуваме измачувањето на човечката душа којашто има потреба од Бог, и нејзиниот стремеж кон спознавање на вистината. Потребно ни е, исто така, и да ја почувствуваме состојбата на оние наши современици коишто сега живеат надвор од Христос, но Го бараат, макар и несвесно. Сиот тој комплекс на чувственост ни е даден во светската литература и уметност, и ние немаме право да минуваме покрај него пренебрегнувајќи го.

Во православна средина често може да се чуе глас кој држи строги морални лекции  од типот „Серафим Саровски не го читал Шекспир..., Сергеј Радоњешки не го цитирал Платон“. Таквите луѓе несвесно го подигаат нивото на барањата, што стојат пред малиот човек, до висина на животот на најголемите светии. Треба да ни биде јасно дека образот на живеење по примерот на големите подвижници не е норма за милиони, туку само повод да се восхитуваме, да го прославуваме Христа и да се покаеме.

Во секојдневниот живот е опасно човек да се раководи само со аскетскиот идеал на светите отци. Само малкумина се способни за вистинско подражавање на нивните подвизи. Ако, пак, мнозинството слаби и немоќни се напрегаат во животот со цел да ги достигнат несразмерно големите идеали, постои ризик да добиеме илјадници промашени животи и крах на самите тие големи идеали. Православната вера е монахољубива. Нашите најдобри учители се – аскети, девственици, подвижници.Но во тоа наше достоинство се крие и причината за нашите недостатоци. Предлагајќи им, неселективно, на сите по ред високи аскетски идеали, ризикуваме да ја травматизираме душата на повеќето од оние што нè слушаат. Ми се чини дека не треба да му се забранува на современиот човек да оди на базен, да внимава на својот изглед, да слуша нецрковна музика – само затоа што тоа не го правеле светиите. Немаме право да го пренебрегнуваме душевното и веднаш да му говориме на човекот само за духовното.  

Човекот е динамично битие. Тој може да биде рамноангелски, може да биде подобен на Христа, а може и да деградира до состојба на скот или на ѕвер, или, уште пострашно, до состојба на демон. Секој човек, во текот на својот живот, се движи слободно меѓу овие два пола. Колизијата, којашто стои пред лицето на Црквата, е во тоа што, повикана да проповеда за рамноангелска чистота, за христоподражувачко смирение, за детско незлобење, Црквата денес им се обраќа на луѓе коишто сè помалку се способни да ја слушаат, зашто не само што го губат Божјото во себе, туку и човечкото. Семејството и училиштето веќе одамна речиси на ништо не ги подучуваат децата. Можно е дека, освен Црквата, веќе никој не му објаснува на човекот дека треба прв да се поздрави, да му отстапи место на постариот, да не фрла „пикавци“ на улица... Тие нешта мораме да ги објаснуваме пред да почнеме да разговараме за евангелските блаженства. Ние немаме право да им зборуваме на луѓето за големи нешта пред да ги научиме за мали и елементарни работи. Современиот млад човек, извлечен од дискотека, кој е навикнат на уличен јазик, треба прво да го научиме да зборува на јазик разбирлив и близок на литературниот, пред да му кажеме што и да е за Царството Небесно. Во таа противречност гледам еден болен проблем на црковниот живот. Повикана да ги издигне луѓето на Небото, Црквата денес е принудена луѓето прво да ги направи луѓе, не дозволувајќи им да се демонизираат или да станат скотоподобни... 

Кажаното се однесува главно за младината. Старица којашто со децении обработува бавча, а во недела брза во црква, нема потреба да биде вклучена во светската култура заради лично спасение. Но младината, како градската така и селската, има потреба од такво нешто. Како прво, светот неповратно се урбанизира. Современата светска култура е култура на големите градови. Дури и оние што живеат на село, благодарение на телевизијата, радиото, дискотеките итн., се вовлечени во кругот на современите окултни текови. На таквиот човек му е нужно потребен противотров против баналноста на современата поп-култура и, како алтернатива – едно скалило погоре – култура со повисока содржина, којашто порано или подоцна ќе го наведе човекот да размислува за Христос.

Во поглед на општочовечките културни вредности, за христијанинот мора да постои некаква хиерархиска лествица. На пример, човек што ја сака литургијата, и којшто има круг пријатели што се воцрковени и писмени, можеби и нема потреба да оди во театар (но и не треба да се згрозува од него). А за човек потонат во земни грижи, човек кој одамна не прочитал ниту една книга и кој не се грижи за ништо друго освен за земните нешта, можеби ќе биде полезно да појде на некој добар спектакл и, откако ќе излезе од оклопот на личните проблеми, да ја почувствува општочовечката болка и радост. Младиот човек, кој не знае ништо за животот на Црквата, а е полн со енергија примерна за неговата возраст, може да ја сака рок-музиката, хипи-движењето и сл. Ние не смееме строго да го судиме заради тоа. Полошо е ако човек, кој е веќе воцрковен, се враќа наназад, и почнува да се интересира за она што им е својствено на луѓе што бараат, а не на луѓе што се надеваат. Таквиот е „неблагонадежен“ за Царството Небесно. 


Журнал «Отрок.ua»
Декември 2007

Подготви: д- р Драган Михајловиќ

посети:{moshits}



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3119
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7588
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Света девојко Анастасио,ние кои те прославуваме,срцата кон Небесата  ги подигнуваме,со солзи духовни радосно твоето име го повикуваме,моли се за нас...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная