логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

3. ЗОШТО СВЕТИ ТАЈНИ?

igor.bitie5.jpgОвие забелешки ги почнав со некои општи разгледувања на ситуацијата на Црквата, затоа што сум далабоко убеден дека новото интересирање за светите Тајни, за светотаинската пракса и дисциплина, потекнува од оваа криза и е директно поврзана со неа. Убеден сум дека прашањето на учеството на световните луѓе во светите Тајни е, навистина, клучно прашање за нашпот црковен живот. Од решението на ова прашање зависи иднината на Црквата - нејзииата дефинитивиа обнова, или неизбежна пропаст.
Убеден сум дека, кога Евхаристијата и Причеста повторно ќе станат, според зборовите на отец Сергеј Четвериков, центар на христијанскиот живот, трагичните смалувања и дефекти, коишто се наведени погоре, ќе бидат превозмогнати и исцелени. Ако цковниот живот не е, пред се, заснован на Христа — а тоа значи на постојало и живо заедничарство со Него, во светата Тајна на Неговата присутност - тогаш, неизбежно, произлегува нешто друго и доминира како центар, како фокус на парохиските преокупации и активности. Тоа може да биде "имотот" или празноверниот културен "етницизам" или едноставно, материјалниот услов како единствена цел... Ако тоа не е Христос, тогаш е нешто друго - световно, па дури и грешно, нешто што по неопходност ќе го вообличува, а истовремено и ќе го дезинтегрира животот на Црквата.

Можеби се до неодамна и било можно да не се сфаќа итноста на овој "или-или" предлог. Навистина, низ долгиот имигрантски период на историјата на православието во Америка, нашите парохии, како додаток на нивната чисто религиска функција, имале еден вид сосема разбирлива "секуларна" функција или основа: етничка, народна, линвистичка. Тие биле неопходен облик и средство, коешто ги обединувало имигрантите во потребата на корпоративниот идентитет заради преживување во американското општество, коешто, пред се им било туѓо, а понекогаш дури и непријателско. Меѓутоа сега, овој имигрантски или иселенички период се приведува кон крај. "Природната" - етичка и лингвистичка - основа на нашата Црква, просто бледнее и постепено православниот народ почна да не разбира ниту еден друг јазик освен англискиот, а во некои наши парохии речиси половината од парохијаните се преобратени во православието. Во тој случај, се поставува прашањето: што ќе ги замени овие основи? Зарем не е доволно јасно дека, ако тие не бидат заменети со централна вера, а исто така, со доживувањето на Црквата како единство, живот и раст во Христа, т.е. со оригиналната религиска содржина на православието, тогаш,  едноставно,  парохијата и самата Црква ќе почнат полека но неизбежно да пропаѓаат и да се дезинтегрираат. Тогаш, ако не се единствени во нешто или за нешто, луѓето ќе се обединат против нешто. Во ова лежи трагичната итност и длабочина на нашата сегашна ситуација.

И токму поради тоа, прашањето на светите Тајни е толку важно. Само во нив и, се разбира, над се во светата Тајна на Христовата Присутност и нашето единство со Него и во Него, ние можеме повторно да го пронајдеме, не негативниот, туку позитивниот принцип, кој, очигледно, толку недостасува во нашата Црква денес. Само во нив се корените за можноста за промена и обнова на умот на лаикот, кој веќе подолго време бил отсечен од изворот и доживувањето на Црквата. И, ако во нашите дни, ова прашање бара таква итност, тоа е затоа што се повеќе и повеќе луѓе, свесно или несвесно, бараат таква обнова, ги бараат оние основи, коишто се единственото нешто што може да и помогне на Црквата и на парохијата повторно да ја најде својата религиска длабочина и да ја запре својата брза секуларизација.

Јас сум потполно свесен дека меѓу православните постои тенденција да ги решат сите проблеми, сите горливи и тешки проблеми, вклучувајќи го и проблемот за кој ние овде дискутираме, т.е. за учеството на лаикот во божествените Тајни, просто, со повикување на минатото, т.е. на она што е правено триесет, педесет или сто години порано, или на она што се уште се прави во Русија, Грција, Полска, Србија итн. Оваа тенденција, меѓутоа, не е од голема помош и понекогаш може да донесе повеќе штета отколку корист. Таа не може да помогне, затоа што се што се случувало во минатото, во Русија, во Грција или каде и да е, било 1рѕо ѓас!:о вистински православно. За да го сфатиме ова, треба да ги читаме, на пример, размислувањата на руските епископи од почетокот на овој век, во времето на подготовките на руската Црква за нејзиниот долго подготвуван народен собор (којшто е свикан во 1917, но бил прекинат поради револуциското насилство, а заседавал и во 1918 година, но не е завршен). Без исклучок, руските   епископи,   коишто   веројатно   во   тоа  време   биле најобразовани во целата православна Црква, и неоспорно конзервативни, сметале дека црковната ситуација, духовна, литургиска и организациска - е многу дефицитарна и дека е неопходна нужна реформа.

Што се однесува до руското богословие, сите негови претставници еднодушно одбивале да му се предадат на западниот схоластицизам и легализам, и тоа баш во тешката област на светотаинското богословие. Познат е извештајот до рускиот Свет Синод, на еден од водачите на рускиот епископат, архиепископот Антониј Храповицки, којшто предлагал физичко рушење на руските богословски училишта и нивна повторна изградба со сосема друг пристап кон верското воспитување. Светиот отец Јован Кронштадски неуморно ја одбиваше и ја осудуваше млаката и формална побожност на руското општество, редукцијата на светата Причест на "обврска еднаш годишно", и на сведувањето на црковниот живот на ниво на обичај.

Имајќи го предвид сето ова, не е доволно едноставното повикување и апелирање на минатото, затоа што самото тоа минато треба да биде преоценето во светлоста на вистинското, првобитно православно Предание. Единствен критериум, секогаш и сегде е самото свето Предание - а наша пастирска грижа е како да го примениме на нашата ситуација, којашто радикално се разликува од онаа што била во минатото.

(продолжува)

отец Александар Шмеман

Великиот пост

 Издавач: ИКОНА

 1. НЕКОЛКУ ЗАБЕЛЕШКИ ВО ВРСКА СО ПРИМАЊЕТО НА СВЕТАТА ТАЈНА ПРИЧЕСТ

2. НЕРЕЛИГИОЗНА РЕЛИГИЈА

Посети:{moshits}

 

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3211
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7696
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

21/12/2024 - сабота

Божикен пост (на риба)

Преп. Патапиј; Св. апостоли Состен, Аполос, Тихик, Епафродит, Онисифор, Кифа и Кесар; Св. маченици во Африка;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Тропар на светиот Христов маченик Парамон и другите 370 маченици 29 ноември / 12 декември 2024

Тропар на светиот Христов маченик Парамон и другите 370 маченици 29 ноември / 12 декември 2024

Исповедниче на вистината, сведоку на благодатта, проповедниче на слободата, Парамоне свети мачениче, трубо Божја за сведоштво,оправдание на твоите триста и седумдесет

Тропар на светите петнаесет Тивериополски свештеномаченици 28 ноември / 11 декември 2024

Тропар на светите петнаесет Тивериополски свештеномаченици 28 ноември / 11 декември 2024

Голема пофалба и крепост има градот Тивериски,ерарсите, свештениците и левитите: зашто откако идолската прелест ја разобличија, победници над нечестивите се...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная