логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


За радост на целата наша Света Македонска Православна Црква – Охридска Архиепископија, а во слава на Троединиот Бог, деновиве излезе од печат една од најзначајните книги во животот на секоја помесна Православна црква – а тоа е збирката „Свештени канони на Светата Православна Црква“. Ова дело можеби требаше да биде објавено веднаш по објавувањето на Светото Писмо на македонски јазик, но ете, иако беше забавено, сепак не беше заборавено.

Предговор за книгата „Свештени канони на Светата Православна Црква“

 

По објавувањето на Светото Писмо и на Добротољубието на македонски јазик, една од најзначајните книги за правилно устројство на нашата Света Македонска Православна Црква, која уште одамна требаше да биде објавена е токму оваа збирка од „Свештени канони на Светата православна Црква“ која ја имате пред вас. Но, ете, иако дел од оваа книга беше преведен уште пред десетина години, ете Бог благоволил да биде допреведена и објавена токму сега, во навечерието на одржувањето на Великиот Осми вселенски собор. Во оваа збирка се поместени Апостолските канони, каноните од Вселенските и Помесните Собори, на Светите 13 Отци – свети Дионисиј Александриски, Григориј Чудотворец, Петар Александриски, Атанасиј Велики, Василиј Велики, Григориј Ниски, Григориј Богослов, Амфилохиј Икониски, Тимотеј Александриски, Теофил Александриски, Кирил Александриски, Генадиј Цариградски, Кипријан Картагински; додатокот од Канонски текстови на повеќе свети архиереи – свети Василиј Велики, Јован Златоуст, Кирил Александриски, Анастасиј Синаит, Тарасиј Цариградски, Јован Посник, Никифор Цариградски, Никола Цариградски; и на крајот како прилог е додаденo Посланието на свети Фотиј. Преводот на изворникот е направен од страна на еп. Атанасиј Јефтиќ од грчки, латински и словенски, како што е дадено и во фуснотите, заради подобро разбирање на текстот, а негови се исто така и коментарите дадени во фусноти, базирани врз најзначајните канонски толкувачи на Светата црква.

Светата Црква е духовна и материјална, и божествена и човечка (богочовечка), и небесна и земна (небоземна), значи Богочовечки организам со свое земско уредување. Божествената димензија на Светата Црква нема грешки, но човечката секогаш имала и ќе има, и затоа се јавила потребата од воспоставување на добро уредување и поредок, кое всушност и го сочинуваат свештените канони на Светата православна црква. 

Поимот канон доаѓа од грчкиот збор kanwn што значи правило, одредба, пропис, мерка, мерило. Се делат на догматски и терапевтско-пастирски, кои се меѓусебно поврзани. Доколку се направи промена во догматите, тогаш тоа неизбежно ќе се одрази и на пастирската пракса. 

Центар и идентитет на Црквата е Божествената Литургија, т.е. причестувањето со Телото и Крвта Христови, па така, и каноните се однесуваат на оние кои отпаднале од Христос и од литургиската заедница на Црквата и за начините на нивното враќање, т.е. лечење на болната состојба на богоотпадништво. Догматските канони не донесувале нешто ново во верата, туку, во време кога некои учења на Црквата биле искривени од страна на поединци, Соборските Отци само ги формулирале веќе постоечките учења на Црквата, за да ги сопрат заблудите и погрешните толкувања.

Меѓу пастирските канони има многу такви, кои се однесуваат на одредени историски личности, кои направиле расколи и ереси во Црквата и кои денес не ни се толку битни, но битни се методите, како Црквата ги решавала изникнатите проблеми во своето историско постоење како Богочовечки организам.

Некои канони се веќе неприменливи, едвај применливи, или, пак, редовно се прекршуваат, како што се оние во врска со покајната дисциплина за враќање на отпаднатите назад во Црквата, возраста за ракополагање на ѓакони и свештеници, преоѓањето на епископите и клириците од една област во друга итн. Но тоа не значи дека сите канони треба да бидат погазувани. Особено оние од догматски карактер не смеат да се менуваат и погазуваат. Може да се преформулираат, но не смее да се загуби или измени смислата. Потребно е да се запазуваат и применуваат свештените канони, затоа што нивното исполнување обезбедува здраво устројство и здраво поставени односи во Светата Црква.

При примената на каноните постојат два начина, а тоа се: икономија (снисходење, домострој) и акривија (точност, правилност). Како што кајчето за да плови балансирано мора да има две весла, така и Црквата мора да ги користи двата начина за да може безбедно да плови низ немирното житејско море, и да стигне до посакуваната цел – Царството Божјо. Во одредени моменти треба да се користи акривија, а во други икономија, но не за да се снисходи на гревот и злото, туку за да не биде строгоста пречка за спасение на некои личности; но како и да е, кој начин и да се користи, секогаш целта е – спасението на секоја конкретна личност. Акривијата не смее да нè одведе до фанатизам, но ни икономијата во рамнодушност и презирање на каноните. Каноните се еден вид сообраќајни знаци на патот кон спасението. Ако тргнеме од Велес кон Охрид, цел на патувањето не е почитувањето на сообраќајните знаци, туку безбедното пристигнување до саканата цел – во случајов градот Охрид. Така е и со каноните. Не смееме да се претвориме во безумни и фанатични исполнители на каноните, кои „со заби“ се држат за каноните, и кои ги користат каноните само за да ги обвинуваат и осудуваат другите, и со тоа да се прават фракции и расколи, туку треба разумно, расудително да им се пристапува на каноните. Тие се четиво наменето пред сè за епископите, свештениците, ѓаконите, монасите, студентите и учениците од просветните богословски институции, па затоа во некои Цркви не им се дозволува на сите луѓе да се занимаваат со каноните, токму поради тоа, за да не се случи духовно незрели луѓе да ги читаат и толкуваат каноните по свое, и со тоа да создадат тешко излечливи рани и расцепи на Телото Христово – Црквата. Потребен е правилен подвижничко-литургиски живот за стекнување на христијански добродетели, како и благодатен дар на расудување, за да можеме правилно да се раководиме со каноните. Да се потрудиме најпрво да ги применуваме свештените канони во својот духовен живот, за наше правилно живеење и дејствување, а не за осудување на епископите, клирот и монасите.

Овој труд им е посветен особено на епископите како распоредници на Божјата благодат, на клириците, монасите и на студентите и учениците од Богословските просветни институции, за подлабоко навлегување и живеење според смислата на каноните, а исто така им го посветуваме ова дело и на оние злочестиви јазици, кои постојано нè клеветеа и нè клеветат, дека наводно сме ги криеле Светите канони од народот, и затоа не сме ги објавувале. Но со објавувањето на оваа збирка од канони, тоа се покажа како обична демонска клевета, насочена против скапоценото единство на Црквата, против Архиереите на нашата Света македонска православна црква, со цел да се постигне создавање на фракции и расколи – рани на Телото Христово, кои, како што покажува искуството, многу тешко се зацелуваат.

Бог со Својата благодат, која ги надополнува нашите слабости и немоќи, да нè вразуми и раководи при читањето и практикувањето на Свештените канони, да можеме од љубов кон Христа и кон сите ближни, правилно да ја устројуваме нашата Света Црква: она што е искривено – да го поправиме; она што е скршено – да го зацелиме; она што е заборавено – да го обновиме, па така, послушни на Бога и на Светата Црква, да градиме љубовна заедница со Бога и со сите браќа и сестри во Христа, за наше спасение и вечен живот. Aмин.


dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Беседи

Која е таа цел?

Која е таа цел?

„За жал, постои незнаење кај луѓето што се надвор од Црквата, но и кај многумина што се во Црквата.Тие мислат дека целта на нашиот живот е, во најдобар случај, само...

Жарко Ѓорѓиевски: Беседа,13. октомври 2024 година

Жарко Ѓорѓиевски: Беседа,13. октомври 2024 година

Како што постојат места на земјата на кои успева само еден вид растение и нема такви други места на кои истото растение би растело, така и во Црквата Христова постои...

 Aрхим. Георги Капсанис: ВО ЗНАК НА НАШАТА ЉУБОВ

Aрхим. Георги Капсанис: ВО ЗНАК НА НАШАТА ЉУБОВ

Незамисливо е да се биде христијанин без подвиг и крст. Оној што води лесен живот не може да се нарече христијанин. Некои луѓе отсекогаш верувале дека христијанин е оној кој...

Отец Александар Шмеман: Воздвижение на Чесниот Крст

Отец Александар Шмеман: Воздвижение на Чесниот Крст

Тоа бил празникот на христијанското царство, кое се родило под закрилата на Крстот, во денот кога царот Константин го видел Крстот над кој пишувало:: „Со ова ќе победиш…” Тоа е...

Митрополит Софрониј - ПРОПОВЕД ЗА РОЖДЕСТВО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Митрополит Софрониј - ПРОПОВЕД ЗА РОЖДЕСТВО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Во Ветената земја - Палестина, дадена на израилскиот народ од Бога, во планините на Галилеја се наоѓа градот Назарет. Во тоа време тој бил толку непознат и малку важен, што...

Свети Јован Крстител беше испратен од Бог да ги повика луѓето на покајание

Свети Јован Крстител беше испратен од Бог да ги повика луѓето на покајание

Самиот тој, со својот начин на живот, е олицетворение на покајанието. И нормално, не би ни можел да биде повикан од Бог да проповеда покајание ако целата негова сила не...

БОГОРОДИЦА

БОГОРОДИЦА

„Испитувајќи што му е најпотребно на молитвеникот за да беседи со Бог, по кој пат доаѓа молитвата, Богородица го пронаоѓа свештеното тихување..., оддалеченост од светот, заборав на сè земно и...

Св. Јован Кронштатски - Слово на денот на Успение на Пресвета Богородица

Св. Јован Кронштатски - Слово на денот на Успение на Пресвета Богородица

И колку славно било Нејзиното успение! Со каква светлина сјаело Нејзиното пречисто лице. Колку прекрасно, неописливо, неспоресливо благоухание извирало од нејзиното пречисто, приснодевствено тело, како што пишува св. Дионисиј Ареопагит,...

Свети Лука (Војно - Јасеницки): СЛОВО ЗА УСПЕНИЕТО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Свети Лука (Војно - Јасеницки): СЛОВО ЗА УСПЕНИЕТО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА

Многу е важно правилно да разбереме и да ги запомниме зборовите на тропарот на великиот празник на Успението на Пресвета Богородица: „... По Успението не си го оставила светот, Богородице...’’.Нејзината...

« »

Православен календар

 

02/01/2025 - четврток

Божикен пост (пост на масло)

Светиот свештеномаченик Игнатиј Богоносец; Свети Данило, архиепископ Српски; Свети праведен Јован Кронштатски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на Христова маченичка Јулијана и 630 маченици со неа 21 декември / 3 јануари 2025

Тропар на Христова маченичка Јулијана и 630 маченици со неа 21 декември / 3 јануари 2025

Умот подигнат кон Небесата,со срце преполно Светлина,пред смртта телесна, веќе за земното спокојна, Јулијано света девственичкепосведочи дека непријателот до чистата...

Тропар на Христов патријарх Модест Ерусалимски 18 декември / 31 декември 2024

Тропар на Христов патријарх Модест Ерусалимски 18 декември / 31 декември 2024

Слава Тебе Господи,што такво срце човеково создаде,и по молбата Модестова очисти и исполни,со љубов кон родот човечки.Сотрудник Јованов, утешител Захариев,прославител...

Тропар на светиот Христов архиепископ Дионисиј Егински 17 декември / 30 декември 2024

Тропар на светиот Христов архиепископ Дионисиј Егински 17 декември / 30 декември 2024

Стражарејќи над умот свој,срцето одморено ти стана пристаниште за Бога и ближниот, о Дионисие архиепископу,во жртва целосна за Христа спремна,те...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная