логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

3.to.Naoganje.glava.sv.Jovan.Krstitel

Во потрага по своето изгубено "јас"
 - архимандрит  Варнава Јанку -


    Рано наутро мироносиците отишле на грoбот Христов, за го помажат Неговото Тело со миро но, имало две ненадминливи тешкотии (Маркo 15:42-16:8). Од една страна, пред Гробот имало еден камен, кој не можеле да го поместат на страна, за да влезат, а од друга страна, постоел стравот од јудеите, кој ги принудил учениците да се затворат во една куќа и да не излегуваат оттаму.
    Сепак Ученичките го надминале тој страв, како и својата нерешителност  поради непристапниот гроб, и отишле да го помажат Телото Господово со ароматни масла. Она што ги натерало да ги надминат стравот и безизлезот, била нивната голема љубов кон Христос. Според зборовите на светиот Јован Богослов, совршената љубов го истерува стравот (1 Јован 4:18) - љубовта го прогонува стравот, ги прогонува безизлезите, ги прогонува тешкотиите.
    Кога човекот нема расположение да возљуби во таа смисла, тој не може да се ослободи од своите стравови. Всушност поскоро стравовите, несигурностите и ризикот, кои врската ги претполага, водат до духовна и душевна неспособност да се возљуби другиот човек.
    Во духовниот живот е неопходно човек да има внатрешно расположение да го возљуби Бог. Но, воколку Бог за нас не е жива реалност, воколку човекот не чувствува љубов кон вистината, кон животот, тој не може да стане приемник на Божјите дарови. Затоа што кога тргнуваш по духовниот пат, кога ја  започнуваш својата  духовна борба, личната аскеза и барањето на Бог, во тебе постои една неопфатлива празнина, еден огромен сомнеж и ти чувствуваш, дека молитвата ти останува напразна. Тогаш реално треба да имаш мажественост, за да можеш да претприш и да настојуваш во молитвеното барање на Бог.
    Стравот, дека таа наша борба ќе остане напразна, беспаќето, дека Бог не може да се открие во нашето срце, очајанието нé води во откажување на личната врска со Него. Нé води во униние, леност, во духовно венеење и индиферентност и тогаш ја отсекуваме секоја надеж за спасение и врска со Бог.
    Човекот има мажественост тогаш, кога ги има тие дадености - од една страна, сознанието за својот личен пад и страсти, од кои е зависен, а од друга страна, сомнежот, кои постои во него: "Како е возможно Бог да се открие во мојот живот, да стане моја радост, имајќи ги предвид овие состојби?" - но, продолжува и настојува во својот духовен пат. Паралелно пак, со тоа, и покрај сите потшепнувања на светот, дека средбата со Бог не може да се случи, ако човекот продолжи настојбено да го бара Бог, тоа значи, дека тој во себеси ја има како критериум љубовта. Само љубовта кон вистината, кон животот, може да го поттикне да ги надмине тие тешкотии.
    Во таа смисла ниту еден религиозен систем, колку и да нé плаши со адот, неможе да нé убеди и да нé провоцира да го побараме Бог. Истото се случува и во меѓучовечките односи. Она, кое што го спречува човекот да го возљуби и да го познае другиот човек, е стравот и несигурноста, дека може да стане ранлив во врската и објект на експлоатирање. Имено тој ризик, кој ја сокрива љубовта во една врска, го тера човекот да ги заснова односите врз својата логика, врз својата справедливост, а не врз внатрешното расположение на своето срце.
    Но, дури  и расположенито на срцето да е позитивно, човек може да не знае да го управува. Затоа што може да се тргне со добро расположение но, во даден момент да почувствува, дека не го добива она, кое што го очекува, и дека дава повеќе отколку што зема и така влегува во светско разбирање на нештата, во еден рационализам на справедливооста, согласно на кој, тој сака да ги постави нештата на своето место. Така се добива конкуренција и судир со другиот човек.
    Човекот не може да возљуби ако е подозрителен (сомнежлив) и несигурен. Од моментот, во кој почнуваш да стравуваш, дека твојот човек може да те измами, да те експлоатира, да те исмејува и да не ти го дава она, кое што ти му го даваш, невозможно е да возљубиш. Можеш да кажеш: "Ама јас имам индикации, основанија и докази, дека не ме љубиш." Всушност ти, кој тргнуваш со таква предумисла, си дури полош. Затоа што не ја создаваш онаа поддршка, која може да го натера другиот да се почувствува пријатно до тебе, за да ти се открие.
    Следствено тој мит,  дека давам повеќе отколку што земам, во себе крие нешто друго, нешто подлабоко - ние не сме подготвени да возљубиме вистински, крстно, жртвено. И не само што не сме спремни, туку и не сме способни. Која е причината за тоа? Зошто за да ја имаш причината да возљубиш, треба да знаеш што значи да љубиш. Тоа значи, дека ќе го запознаваш другиот и ќе се бориш за него. Човекот всушност за љубов го нарекува балансирањето во врската или нејзиното анализирање, за ги да разбере интелектуално дејствата на другиот. Тоа не е знаење, ниту љубов. Тоа е една мачна услилба на човекот да суштествува заедно со другиот но, не и да го возљуби. Љубовта всушност ги надминува границите на вообичаеното сожителство.  Не можам да возљубам, т.е. да ја избегнам својата несигурност, ако не сум ја пронашол својата лична вредност. Човекот, кој не ја знае вредноста, која ја има во себеси, вредноста, која Бог му ја дал и не го негира тој факт на животот, човекот, кој не се вдлабочил во своето битие и не нашол нешто значајно во него, кое ќе го натера да живее, не може да возљуби. Токму таа негова мала вредност, тој негов недостиг, таа негова неспособност го тера да бара алиби. А алибито му е тоа, дека другиот не се однесува добро со мене, "не се однесува онака, како што јас се однесувам со него".
    Следствено борбата се случува внатре во нас, каде што се наоѓа основата во поголем степен, и после тоа и надвор од нас, во односите со другиот човек. Кога всушност во себе имаме униние, ни тежи, дека живееме и не се радуваме, дека живееме. Кога не ја бараме во себеси својата духовна грдост и не се дрзнуваме да ја побараме, тогаш  ја исцрпуваме сета таа болна состојба во обиди за меѓуличносно општење, а  резултатот е траен судир и трајна самотија.
    Понатаму, сето тоа се извршува во нашето срце. Како може да се најдеме себеси, своето изгубено јас? Тоа јас, кое Бог го сака и има вечна вредност? Барањето на нашето јас е нашата борба; тоа е битката да пронајдеме нешто убаво во самите нас, на кое ќе се воодушевиме и ќе го возљубиме, бидејќи Бог ни го порадил. Ако не ја водиме таа борба и ако не видиме, дека имаме претпоставки и за смирение и за трпение, и за аскеза и за воздржание, и за молитва, ако не ги пронајдеме сите големи можности, к ои ги имаме во себеси, така што нашата минливост и ефемерност да се сврзат со вечноста, тогаш ништо не можеме да направиме.
    Ние сме затворени во ефемерното и минливото и сите наши мисли се исцрпуваат во тоа. Но, тогаш сите наши дејствија ќе бидат расипливи (тлени), а љубовта лажлива. Најмногу може да постојат моменти на задоволство и ентузијазам но, нема да суштествува онаа длабочина, која ќе ни дозволи да ја претрпиме неправдата, како и тоа како да ја претвориме во благослов. Тоа има врска со едно друго лично барање на сврзувањето со нашето јас - барњето на врска меѓу минливото и вечното.
    Мажественоста е во тоа: да се убедам себеси и да разберам, дека мојот живот не е нешто минливо и да успеам да го сврзам ефемерното со вечното. Знаете ли колку мажественост е потребна, за да разберам, дека мојот живот е подготвителна етапа на вечноста? Така што, да се подвизувам да го примам тоа, да го преживеам, да стане мое лично преживување и сите мои дејствија да се проекции во вечноста.
    Што означува сите мои дејствија да се проекции во вечноста? Да објасниме. Христијанинот се подвизува за рајот, т.е. го поврзува делумното со целото, со вечното. Неговите дејствија се проектираат во вечното и неговите дејствија имаат вечна вредност.  
    Ако човекот го осознае тоа и се возљуби во таа смисла себеси, ако ја разбере вредноста, која ја има, тогаш не се фокусира на справедливоста во тесната смисла на зборот, туку задобива егзистенцијална чувствителност и го восприема во своето срце позитивно секое дејство на својот ближен. Кое е воздејството врз неговото срце? Не интелектуалното "тој се понесе добро со мене и се радувам за тоа", чувствителноста дека во тие постапки може да ја открие љубовта. Дури и во негативните постапки може да се открие Христос. Од сите тие постапки да земе повод, за да се соединиме уште повеќе со својот човек. И преку грешките и неправдите.
    Но, ако сум еден ефемерен, минлив и пропадлив човек, ќе си мислам за тоа што ми направил другиот вчера, што ми направил завчера итн. Тогаш ќе влезам во една мисловна шема, које ќе ме принуди да се стравувам да не бидам онеправдан од другиот и во мене ќе се породи сомнеж. Сето тоа го прави човекот злобен. Тој всушност е злобен, оти не се сврзува со вечното и со Христос.
    
    Извор: https://www.bogonosci.bg/%d0%b2-%d1%82%d1%8a%d1%80%d1%81%d0%b5%d0%bd%d0%b5-%d0%bd%d0%b0-%d1%81%d0%b2%d0%be%d0%b5%d1%82%d0%be-%d0%b8%d0%b7%d0%b3%d1%83%d0%b1%d0%b5%d0%bd%d0%be-%d0%b0%d0%b7/


    преведе од бугарски: М.Б.

 

 27ми јули 2021 лето Господово

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3213
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7698
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

22/12/2024 - недела

Божикен пост (на риба)

Зачнувањето на Света Ана; Св. Ана, мајката на Пророкот Самуил; Преп. Стефан Новосјаен; Св. Софрониј, архиепископ Кипарски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная