логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


monah.molitva.daca.jpg

Надмоќната Осаменост на Верниците Денес

Речено е дека секој човек си ја носи својата сопствена осаменост. Ментално неурамнотежениот поединец поседува опасна осаменост. Болната личност е агонизирачки осамена. Оној кој неправедно натрупал богатство поседува горка и грда осаменост. Но, верникот носи со себе постојана, неизлечива и надмоќна осаменост, осаменост кон патот на спасението.

Сме привикнале осаменоста да се однесува на онаа доцна навечер, на онаа кога сме во жалост, или кога живееме во странство. И секој од нас се носи со своите поединечни околности најдобро што може. Но, колку долго ќе продолжиме да се вртиме во круг, испитувајќи го предметот однадвор, без никогаш да навлеземе во неговата стварност? Стоејќи пред вечната енигма на постоењето, ние, Божји синови и ќерки по благодат и учество, создадени по Негови образ и подобие, деца на светлоста, ќе се осмелиме да ги отфрлиме настрана световните идеи и дискусии и, стоејќи лице в лице пред Бога, кога ќе ја донесеме одлуката од темел да ги промениме нашите животи?

Нашите движења остануваат несигурни. Зборуваме за Бога, а сепак Бог останува некој, Кого не го познаваме навистина. Посакуваме да бидеме со Бога, се придвижуваме кон Него, но во заден час наоѓаме пат за бегство и Го избегнуваме.

Се љубиме себеси премногу, без мерка. Немаме волја да го носиме Бога. Се плашиме од Него и се обидуваме да го измамиме—иако само се мамиме себеси—со изговори кои изгледаат убедливи. Сме стигнале дотаму што ги сакаме нашите лаги толку многу што веќе не се ни срамиме од нив. А сепак Бог никогаш не се изморува од дискретното трагање по нас, потсетувајќи не на Неговото присуство во нашите тешкотии и во нашите радости, во нашите грешки и во нашите победи.

Потребно е верниците повторно да зачекорат по патот на Господ. Да ги напуштиме толпите и нивните возбудени повици, да не дозволиме нивните зборови да не соблазнуваат и влијаат врз нас. Господовиот пат е тесен, нагорен, со многу откажувања, осамен; но истотака е спасоносен, како што Тој Самиот ни вети. Верникот мора најпосле да се припои со љубов кон она што е суштинско за неговото лично постоење, ставајќи го настрана одлучно и неотповикливо се она што е споредно и излишно.

Пораката од Книгата на Откровението е навистина страшна. Млаките верници ќе бидат изблуени од устата Божја (Откр. 3:15-16). Употребениот термин најдобро го изразува незадоволството од оние кое се неодлучни и нејасни, ниту жешки ниту студени.

Да се биде во Божја придружба е истовремено и радост Божја и најважниот ослободителен благослов за човека. Бог не може да биде одвоен од помирувањето со самите себеси и нашите браќа и сестри. Тие секогаш одат заедно; пријателот Господов е и свој сопствен пријател, како и пријател на другите.

Во односите кои резултираат од сево ова нема место за вообразување или изолација. Љубовта Божја не смее никогаш да се изроди во фарисејство, како што љубовта кон ближниот не смее да се изроди во стерилна должност. Отвореноста во трите насоки—кон себе, Бога и ближниот—се постигнува симетрично, со рамнотежа, знаење, слобода и љубов.

Големиот учител на пустината од 4. век, Авва Исаија, не потсетува дека “патолошката љубов кон себеси и другите е пречка кон нашиот однос со Бога”.

Цицерон имал обичај да вели “големиот град е голема осаменост”! Оваа осаменост ствара здодевност, недостаток од апетит, песимистична огорченост, постојано гледање во иднината и недејствување во денешниот ден, незадоволство, желба да се избега, кукавичлук. Овие состојби, колективно наречени од аскетската литература мрзеливост (accidia), безмилосно заразуваат многумина, вклучувајќи го и невнимателниот монах.

Еве како Св. Максим Исповедник, големиот Византиски теолог, зборува за accidia:

“Сите моќи на душата се заробени од мрзеливоста, додека скоро сите други страсти се непосредно предизвикани од неа, бидејќи, од сите страсти, мрзеливоста е најтегобната”.

Св. Јован Лествичник, кој длабоко ги познава дури и најлеките придвижувања на душата, им ја опиша мрзеливоста со карактеристична грубост на монасите кои го прашуваа:

“Accidia е распад на душата, дезориентација н умот, немарност на аскетскиот подвиг, омраза кон монаштвото, љубов кон световноста, непочитување кон Бога, заборавност кон молитвата”.

Евагриј припомнува дека оваа неподнослива состојба на душата ја опустошува жртвата, “која повеќе не знае што да прави, гледајќи дека времето не одминува и прашувајќи се кога ќе пристигне времето за обедување кое и се чини дека доцни”.

Антиохиј, кој живееше во седмиот век, е уште посликовит и попрецизен во неговата дефиниција за мрзеливоста:

“Оваа состојба ти носи вознемиреност, одвратност кон местото во кое живееш, но исто и кон твоите браќа и секоја дејност. Постои дури и одвратност кон Светото Писмо, со постојано прозевање и поспаност. Згора на тоа, оваа состојба те држи во положба на глад и нервоза, при што се прашуваш од каде ќе дојде следниот оброк. И кога се решиш да земеш книга да почиташ малку, веднаш ја ставаш настрана. Почнуваш да се чешаш и да гледаш низ прозорците. Повторно почнуваш да читаш по малку и тогаш почнуваш да го пресметуваш бројот на страниците и гледаш во насловите на поглавјата. На крај, креваш раце од книгата и одиш да спиеш, но штом малку си поспал гледаш дека е неопходно пак да станеш. И сево ова го правиш само за да ти мине времето”.

Св. Јован Дамаскин вели дека битката е многу напорна и тешка за монасите.

Св. Теодор Студит вели дека страста accidia може да те испрати директно во длабочините на Адот.  

Достоевски, кој имаше патристички начин на размислување, понуди решение на овој проблем кога преку старецот Зосима ни кажа дека мора да станеме самите одговорни за гревовите на целиот свет:

“Ова поимање на нашето спасение преку другите ни помага да сфатиме дека љубовта не е исцрпена преку чинење добро, туку преку правењето на туѓите маки наши. Монасите се молат катаден за спасението на целиот свет. Создадени по образ Божји, ние сме сите Негови, сите сме браќа, Негови чеда. Осаменоста е поништена во Бога. Сите сме ‘еден од друг членови’, според Св. Петар. Затоа, нашите гревови и нашите доблести имаат влијание врз другите бидејќи, како што рековме, сите сме членови на едно тело. Мрзеливоста наоѓа причини за уште поревносна молитва, па тешкотиите се можност за духовно зреење и напредок”. 

Да повторам. Одвоеноста од светот, наклеветена од одредени луѓе како напуштање, е храбра и неопходна, отпор кон општото изедначување на сите нешта. Човекот ја наоѓа неговата веродостојност, убавината на неговата единственост, во рамките на светиот мир на тихувањето, стоејќи настрана од толпата. Неговото патење во осаменост го подготвува да се врати на општото и познатото, повторно оживеан и подготвен за безусловно служење.

Авва Алониј еднаш рече:

“Освен ако човек самиот не се натера да му каже на своето срце дека само тој и Господ се присутни на тоа место, тој никогаш нема да најде мир и покој за душата”.

Св. Јован Златоуст рече: “Тихувањето во осаменост е голем учител на доблеста”. На друго место тој исто така рече:

“Без разлика каде се наоѓаш, можеш да направиш свое светилиште. Само имај чисти намери и ниту местото, ниту времето ќе бидат пречка, дури и без да коленичиш, да се удираш по градите или пак да ги подигаш рацете кон небесата. Се додека твојот ум е ревносно концентриран, ти си целосно подготвен за молитва. Бог не е вознемирен од ниедно место. Тој само бара јасен и ревносен ум и душа која копнее по смирение”.

Св. Макариј Египетски, во неговите духовни проповеди, станува малку повозбуден:

“Дури и ако се најдеш себеси осиромашен, без духовни дарови, само имај тага и болка во срцето твое затоа што си надвор од Неговото Царство, и како раненик повикувај го Господ и моли го да те направи вреден за вистински живот”.

Понатаму, тој вели:

“Бог и ангелите ги жалат оние кои не се задоволни со небеската храна”.

На крај, Св. Макариј ја дава оваа важна и извонредна примедба:

“Се е навистина просто и лесно за оние кои сакаат да бидат духовно преобразени. Тие единствено треба да се подвижуваат, да Му бидат пријатели на Бога и да Му бидат угодни и ќе се здобијат со опит и поимање на небеските дарови, една необјаснива благодат и навистина огромно божествено благо”.

Како неискусен во овие попродлабочени духовни состојби, едноставно ќе работам во саканата пустина да ги искоренам моите страсти. Но имам потреба да зборувам за луѓе кои сум ги видел и чул, кои живеат на мирните планински падини на светиот Атонски полуостров, кои ги искусиле Божјите тајни. Тоа се харизматични монаси посветени на небесата, кои Го носат Христа во своите срца и кои Го возљубија Бога, посветеници на тихувањето, на самотијата, бурни работници на тишината, сами но не осамени и кои, во нивната самотија, си спомнуваат за осаменоста на целиот свет. Додека некои во светот патат од несоница не по своја волја, а други пак ги поминуваат своите ноќи без љубов на чудни места, светогорските монаси будно бдеат по своја волја, молејќи се за здравје, благодат и спасение на целиот свет.

Една неверојатна книга од современ пустиник, којашто од неодамна е во оптек, го опишува славниот подвижник од Света Гора, Хаџи-Георгиј како верен пријател на тихувањето во пештерите на пустината, чесен и благороден борец, голем испосник кој наоѓал мир во бдеењето, молитвата и самотијата. Пустината не го направи див и груб како неа. Напротив, го прочисти и усоврши. Неговиот ценет биограф го напиша следново:

“Хаџи-Георгиј имаше многу невина љубов за сите. Тој секогаш беше смирен, трпелив и простуваше се. Имаше големо срце и затоа имаше место за секого и се, такви какви што беа. На некој начин тој беше направен бестелесен. Живеејќи еден ангелски живот на земјата тој стана ангел и одлета на небото, зашто немаше ниту духовни страсти ниту материјални добра. Имаше отфрлено се и според тоа, одлета многу високо”.

Старец Герасим, исихастот од Катунакија, остана седумнаесет години, како што беше забележано од неговите со-подвижници, на врвот на Пророк Илија, борејќи се со демоните и елементите. Тој остана неподвижен столб на трпението. Неговите солзи течеа постојано. Го заврши својот безгрижен и тивок живот во угодноста на постојаната Христова визија.

Друг исихаст од Катунакиа, о. Калиник, безмерно ги љубеше болката, макотрпната работа и тихувањето. Се капеше во својата пот и солзите. Последните четириесет и пет години од неговиот живот ги измина одделен од светот, молејќи се непрестајно. Неговото лице благодатно сјаеше како лицето на Мојсеј кога слезе од Синај.

Духовниот Отец Игнатиј ја имаше чудната навика да ги затвора капаците од неговата ќелија за да не го забележи доаѓањето на новиот ден, туку да продолжи со неговите молитви. Негов обичај беше да ги преколнува посетителите на овој начин: “Возљуби Го Бога Кој те возљуби”! Понекогаш ќе заборавеше да се измие, исчешла, да јаде, но бројаницата беше секогаш во неговата рака а молитвата секогаш на неговите усни и во срцето. Кога го изгуби видот, стана уште поведар. Беше благоухан во животот и беше благоухан откако се упокои во Бога.

Извонредниот свештеник и исповедник, о. Сава, од Мала Св. Ана, ја црпеше својата сила од дневната Божествена Литургија која ја славеше во солзи. За време на Литургијата и во текот на ноќните бденија, тој поминуваше часови спомнувајќи илјадници имиња.

Ова е природата на пустинската заедница; тивка, молитвена, спокојна, благословена. Ова е животот во пустината. Ако монахот не поседува интензивен духовен живот и постојана будност, сигурно ќе падне во безброј искушенија. Мрзеливоста ќе го одведе во неплодна  изолација кога, исмеан од ангелите и демоните, тој ќе стане полош од најлошите и осаменоста на пустината ќе стане неподнослива за него.

Збир на Парадокси

Градовите стануваат се поосамени и ќе продолжат во оваа насока, додека пустините ќе станат населени и повторно ќе процветаат. Никој кој ќе остане непокајан нема да може да го оневозможи покајанието на желните, на молитвата на верните, на молбите на бедните. Никој не може да ја спречи слободната личност од сопствен притвор, од самопрогон, од живеењето на тајната на живиот Бог. Ова чудо е искусено во мачеништвото и смирението, каде што Православниот начин на живот секогаш процветува во тихување, во мир, во исчекување. Повикани сме да го искусиме преминот на Христијанството, кој не е толку уништување на злото колку што е чесното прифаќање на себеси и другите, живеењето во богатството на сиромаштијата, во здравјето на болеста, во благословот на неволјата, во моќта на слабоста, во радоста на трпението, во победата на поразот, во честа на бесчестието, во слободата на осаменоста, во величенственоста на кроткоста, во отпорот кон смртта, во овоплотеноста Божја, во обожувањето на човека.

И треба да ги очекуваме сите овие духовни стварности не од власта на лидерите на овој свет, туку од власта која ја имаме над самите себеси и од создавањето на здрави и ведри духовни срца кои ги нарекуваме парохија, семејство, ќелија, работилница, канцеларија, амфитеатар, соба.

На ваков начин, иако опустошеноста и осаменоста на градовите ќе продолжи да постои, нема да продре во нашите срца. Вака, светот може да биде променет, не однадвор, туку одвнатре и одозгора.

Не сметајте го за голем мисионерот во Африка или важниот пронаоѓач. Голем е малиот човек кој се воздржува од лудилото, неправдата, прогонот, болката на ближниот и болката во сопствениот живот. Според Авва Исаак, човекот кој ги препознава и надминува своите страсти е поголем од човекот кој ги оживува мртвите.

Сите кои бараат избавување од патолошката вознемиреност, од чемер и тага, од празнотија и осаменост, се поканети на средба со себеси и со Бога. И кога ќе се сретнете, сетете се на скрушениот човек кој ви ги понуди овие помисли.

(Крај)

Подготви: Б.Ѓ.

Copyright:  1999, Holy Cross Orthodox Press, Brookline, MA

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3211
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7696
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

21/12/2024 - сабота

Божикен пост (на риба)

Преп. Патапиј; Св. апостоли Состен, Аполос, Тихик, Епафродит, Онисифор, Кифа и Кесар; Св. маченици во Африка;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Тропар на светиот Христов маченик Парамон и другите 370 маченици 29 ноември / 12 декември 2024

Тропар на светиот Христов маченик Парамон и другите 370 маченици 29 ноември / 12 декември 2024

Исповедниче на вистината, сведоку на благодатта, проповедниче на слободата, Парамоне свети мачениче, трубо Божја за сведоштво,оправдание на твоите триста и седумдесет

Тропар на светите петнаесет Тивериополски свештеномаченици 28 ноември / 11 декември 2024

Тропар на светите петнаесет Тивериополски свештеномаченици 28 ноември / 11 декември 2024

Голема пофалба и крепост има градот Тивериски,ерарсите, свештениците и левитите: зашто откако идолската прелест ја разобличија, победници над нечестивите се...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная