логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

terapija1_resized

Оние што се запознати со делата на покојниот богослов, отец Јован Романидис, или на митрополитот Јеротеј Влахос, ќе ја препознаат темата на Православното Христијанство како терапевтска наука. Т.е. дека тие го презентираат Православието, пред сè, како терапевтски метод создаден да ја излечи човечката душа. Тука би додал дека грчкиот збор за душа е психи, од кој ги добиваме нашите зборови: психа, психологија и психијатрија. Всушност, митрополитот Јеротеј една своја книга ја насловил „Православна психотерапија“. Од друга страна, отец Александар Шмеман, во својата книга „За животот на светот“ се спротивставил на оние што го третираат Православието како средство за помош на луѓето во животните предизвици и, конечно, нивно помирување со неизбежноста на смртта. Со други зборови, тој категорично го отфрлил секој обид да се третира Православието како форма на секуларна, па дури и религиозна, терапија.

Би било премногу едноставно да се претпостави дека тука отците Романидис и Шмеман се спротивставени еден на друг: дека едниот го третира Православието како еден вид терапија, а другиот го негира тоа. Но не станува збор за тоа, бидејќи отец Шмеман се противел на терапија, сфатена како хуманистичко заложување, креирано да го помири човека со фактот на неговата претстојна смрт. На овој факт, како и на сите хуманистички стратегии што се креирани да помогнат да се прифати тој (фактот на смртта), отец Шмеман го спротивставил пасхалниот восклик на Црквата: „Христос воскресна од мртвите, со смртта смртта ја победи и на оние во гробовите живот им даде!“ Поинаку кажано, Православието не ја прифаќа смртта како факт, туку ја смета неа за непријател што треба да се победи, и тоа известува дека Христос го сторил токму тоа.

Во оваа светлина, терапевтските стратегии на Црквата, молитвата, постот, бдението, самооткажувањето и сл., никогаш не би можеле да се доживуваат само како механизми за справување. Тие не се создадени едноставно за да ни помогнат да го пребродиме животот сè до моментот на нашата неизбежна смрт. Всушност, тие се создадени за да ни помогнат да земеме учество во Христовата победа над смртта сега и тука. „Да го започнеме постот со радост“, вака пееме на почетокот од Великиот пост, „за да можеме сите да го видиме светото страдание на Христа, нашиот Бог, и духовно да се радуваме на Неговото свето Воскресение.“

Она што отците Романидис и Шмеман во суштина го направиле било нагласувањето на два целосно различни, но комплементарни и меѓусебно зависни, аспекта на православната вера. Отец Шмеман го нагласил објективниот факт дека преку Своето Воплотување, Смртта и Воскресението, Христос ја уништил смртта и за смртниот човек ги отворил длабочините на Божествениот бесмртен живот. Како литургичар и светотаински богослов par excellence, понатаму нам ни нагласил дека оваа победа над смртта ни се нуди нам објективно во светотаинскиот живот на Црквата. Крштението Е нашата смрт и воскресение со Христа. Евхаристијата Е нашето учество во обоженото човештво на Распнатиот и Воскреснат Господ.

На истиот начин, писанијата на отец Романидис служат за да ни напомнат, дека она што објективно е дадено во Црквата треба субјективно да се прими и да се живее од секој од нас. Да, како што знаеме, полесно е да се каже, отколку да се исполни. За вистински да се прими и живее животот што Христос ни го дава, самото тоа бара труд, и токму затоа мораме, според терминологијата на св. Павле, да се бориме против стариот човек, нашата природа којашто е потчинета на стравот од смртта.

Митрополитот Јеротеј го акцентира светоотечкиот образ на Црквата како духовна болница. Црквата е гостилницата каде што Добриот Самарјанин го носи човекот, кој паднал во раце на разбојници, откако бил игнориран од секој што поминал покрај него. Кога секоја секуларна и религиозна помош покажува неуспех, тогаш се појавува Христос и ни дарува исцеление на телата и душите во Неговата Црква.

Токму затоа што Црквата е Христовата болница, нашето исцеление, самото наше спасение, зависи и од двата овие аспекта. Објективниот факт на Христовата победа над смртта што ни се дарува во светите тајни и усвојувањето на овој дар преку живот на смирено послушание и духовна борба. Без благодатта на воскреснатиот Христос, без живот закотвен во мистичниот живот на Христовото тело, црковната терапија станува само еден поинаков хуманистички обид за самоподобрување, постот станува само уште една диететска програма, а молитвата само уште една форма на медитација. Од друга страна, без терапевтската дисциплина на Црквата, светите тајни стануваат магични обреди или, исто толку лошо, едноставни социјални обичаи. Крштението без катихеза е само уште еден обред на иницијација. Причеста без исповед (подготовка) – само уште едно заедничко јадење.

Затоа, мораме да сфатиме дека кога слушаме дека Православието се опишува како терапевтска наука, а Црквата како духовна болница, ние не ги разбираме овие фрази на истиот начин со кој тие се употребуваат и злоупотребуваат во нашата популарна култура. Кога позната личност ќе биде уапсена, таа го обвинува алкохолот или лековите, па оди на рехабилитација на една или две седмици. Кога некоја друга позната личност има јавен испад, таа оди на рехабилитација на еден или два дена. За вакво нешто, 30-минутната рехабилитација е речиси неизбежна. Сме дошле дотаму што кога позната личност ќе навреди групи на посебен интерес, ќе мора да се пријави на рехабилитација како дел од нејзиното јавно каење. Последново премногу ме потсеќа на архипелагот Гулаг.

Поенатата е дека православната терапија не е рехабилитација. Таа не програма во случај на слом, која е создадена да ни помогне да се справиме со животните стресови. Попрво, таа е проверен и вистински метод, испробан и докажан безброј пати во текот на последните 2000 години, метод на исцеление на нашите страсти и дисциплинирање на нашите умови, за благодатта Божја, која ни е дадена нам слободно во Христа, да може да расте во нас како семе и да нè преобразува, како што св. Павле ни кажувам во своето послание до римјаните: Не сообразувајте се со овој свет, туку преобразете се со обновување на умот. Православната терапија е токму оваа преобразувачка обнова.

Кларк Карлтон

Извор: www.ancientfaith.com

Подготвил: Георгиј Глигоров

http://mistagogia.mk/karl-karlton-crkvata-i-dvete-terapii/

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3213
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7698
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

22/12/2024 - недела

Божикен пост (на риба)

Зачнувањето на Света Ана; Св. Ана, мајката на Пророкот Самуил; Преп. Стефан Новосјаен; Св. Софрониј, архиепископ Кипарски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная