логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 Пеколот на Јуда

Зошто Данте ги сместил предавниците во адското дно, а Дамбладор им дал шанса? За изневерената љубов – апостол Павле, Јован Златоуст и Теофан Затворник.

3.angeli.so.truba
Јеромонах Димитриј Першин

Предаваат оние, од кои тоа не го очекуваш. На кои им веруваш. Роднини, пријатели… Не непријателите (затоа и се непријатели). А оние, кои, по зборовите на Висоцки, ми јадеа од рака. И животот се растура во изворот. И изгубено гледаш на победената правдина. И во ушите ја слушаш неговата „Песна за Земјата“: сè изгоре до темел, веќе во земјата не фрлајте семе…

А ќе можеме ли ние, после сè што се случило и да умреме, како што, да речеме, Дамбладор умре за оние кои го предадоа, за да го спречи нивното понатамошно распаѓање? Или како Хари Потер да им помогне да се извлечат од адскиот оган?

Волшебна сказка, ќе речете? – Да, но вкоренета во Беседата на Гората. И им се допаѓа на децата, што, за нас е важно да станеме слични на нив.

И токму тоа, предавството, ја срушило првосоздадената симфонија на битието.

Дел од ангелите решиле да ги искористат даровите на Творецот, пречкртувајќи го Самиот од срцевината на своето постоење.

Не да се возвишуваат од светлина кон светлина во општењето со Бога, но да му се поклонуваат на своето совршенство, својата убавина, да го обезобразуваат и да си го потчинуваат создадениот свет, заборавајќи на Изворот и на својата убавина и на самиот свет, покажувајќи претензии кон Оној, Кој и досега не ги одзема Своите дарови, вклучувајќи го и животот – ете каква трагедија се случила со збеснатите ангели, кои станали поднебесни духови на злобата (Еф. 6,12).

Имено со нив, ние, христијаните, по заветот на апостол Павле, водиме борба. Со нив – за себе и за луѓето, кои потпаднале во ропство на тие духови.

И иако архангелот Божји Михаил со ангелските сили, кои ја сочувале верноста кон Бога, го фрлил предавникот во крајната темнина, нивниот темен контрапункт на злото, лукаво е заплетен во историјата на слободните земјани.

Во она време, Ева се претворила во уво, гледајќи во устата на змијата, а Адам пак, залажувајќи се да стане бог, го изел веќе вкусениот плод од Ева (да не го мешаме со познатиот бренд, според протоѓаконот Андреј Кураев, тоа сигурно не било јаболко, а поскоро лозје). Тоа била истата светиња, која требало да стане за прародителите содржина на причесната.

Но, тие се причестиле недостојно и се скамениле во своето предавство, откажувајќи се да кажат „прости“ на предадениот од нив Творец. Како резултат на тоа, злото продрело низ нашите души до мозокот на коските, поробувајќи нè на адот, распадливоста и смртта.

И само Бог, станувајќи еден од нас и искачувајќи се на Голгота, ги препишал нотите на човечката вечност. И сега, наместо бесконечна смрт, која ги разделува душата и телото, за да ја измачува душата во пеколот, а телото да го распадне во земјата, нас нè очекува сеопшто воскресение и живот вечен.

При што, ако воскресението е наменето за нас, влегувањето во вечниот живот зависи само од нас. Затоа што вечна може да биде и таканаречената „втора смрт“ (Откр. 20, 14), која ќе настапи после воскресението и засекогаш ќе ги раздели не душата и телото, но овојпат човекот и Бога. Но, таа судбина, како Волдеморт, во текот на нашиот живот, самите слободно ја избираме. Бог не ги решава тие прашања за нас. Иако испраќа Свои Хари Потери да нè пробуди за покајание.

А сепак, зошто во Дантевиот ад, во најдлабокото дно – не се содомитите, крадците, убијците, и дури не се дрдорливите монаси како мене, но оние, кои ја предале довербата и ја изневериле љубовта, како Јуда, Брут и Касиј?
9 krug
Деветтиот круг на пеколот по Данте. Во центарот на преисподната – леденото езеро Коцит. Гравура на Густав Доре

Зошто Христос им советува на таквите воопшто да не се родат? (сп. Мт, 26, 24; Мк. 14, 21)

Затоа што адот – не е однадвор. Тоа е како врата, затворена однатре, како батискаф. Предавникот толку го изопачува во својата свест реалниот свет, што веќе не Го препознава во себе ни Бога, ни оние кои го опкружуваат. Тој ја оправдува својата подлост со уште поголемата подлост на другите.

И на крај, веќе не е важно, минлива ли е таа подлост или некој отворено повредил. Сè станува подло, сите радости прегоруваат, зачинети со предавство, парите не радуваат, насладите презаситуваат, храната не оди во грло, останува само сува мачнина.

Токму таа состојба на опседнатост генијално е предадена од Мел Гибсон во неговите „Страданија Христови“. Јуда, кој на крај, сфатил, дека – е предавник, започнале да го опкружуваат дрски зли деца. И таа незабележлива ситница започнува да го гони, турка, дразни, да го исмејува. Тој бега од нив, ја напушта населбата и – наидува на мртво дрво, под кое лежи пцовисано магаре со ортома на вратот, се огледува – а околу него нема никој. Тоа било, како што сега велат, „виртуелната реалност“ – визуализираните помисли, кои го довеле до чкрапецот.

Дали би го примил Спасителот покајанието на Јуда? Несомнено. До седумдесет пати по седум Господ нè повикува да простуваме, што значи и Самиот би му простил на предавникот, како што го примил покајанието на Петар. Но, немало на кого да му прости.

Зашто Јуда умрел многу порано од неговото самоубиство. И, за разлика од Петар, не успеал да сфати, дека Бог – е љубов, а не суров образ на немилостива справедливост. Дека нему му е лошо од сопствената подлост, а не од несправедливоста човечка. Дека нему му платиле не за ситен договор, а за главата на Учителот.

И дека во најблиските посмртни часови, му претстои да го види предадениот од него, Исус Христос, како го разнесува адскиот затвор, ги крши неговите порти, ја уништува бесовската стража и ги изведува сите, кои го барале Бога – од Адама до Јована Крстител, од Ное до Симеон Богопримецот, и многу-многу други во предвечноста на сеопштото воскресение.

Но, имало ли во душата на очајаниот Јуда место за милосрдие и љубов? Би успеал ли предавникот да ја смести кротоста, да се откликне на повикот на Христос, Кој слегол во адот или уште подлабоко ќе се затвори себеси во своите навреди и претпоставки? Одговорот на ова прашање го знае Господ. А ние знаеме, дека патот на Јуда не води во Царството Божјо.

predavstvo

Каде нè води нашиот пат?

За тоа зборува Беседата на Гората: сакајте ги непријателите ваши, благословувајте ги оние што ве колнат и молете се за оние што ве навредуваат (сп. Мт. 5, 44; Лк. 6, 28).

За тоа зборува и Крсната молитва на распнатиот Спасител, исполнета со грижа за предавниците: „Оче! Прости им, зашто не знаат што прават“ (Лк. 23, 34).

За тоа зборува и претсмртната молба на каменуваниот прв ѓакон Стефан, кој се застапувал за своите џелати: „Господи, не земај им го ова за грев“ (Дела. 7, 60).

За тоа зборува дури и црковнословенскиот епиграф кон „Ана Каренина“, земен од посланието на апостол Павле: „Одмаздата е Моја, Јас ќе отплатувам“ (Рим. 12, 19).

Јован Златоуст, вака ја појаснил оваа новозаветна интонација во посланието на апостолот:

„да се сеќаваш на навредата – значи веќе да си победен од злото“.

А ние, обратно, треба да помниме дека

„непријателот, дури и да е ѕвер, ако е нахранет, не останува непријател, и навредениот, дури и да е многу малодушен, хранејќи го и напојувајќи го непријателот, и самиот нема веќе да ја посакува неговата казна“.

А Теофан Затворник, за тој апостолски совет, пишува вака:

„Гневот никогаш не ја пази праведната мера, туку секогаш зема повеќе од мерата. За што, и апостолот Јаков напишал: „човечкиот гнев не ја извршува Божјата правда“(сп. Јак. 1, 20)… Бог ја зема одмаздата врз Себе. Не се мешајте во ова дело, како да вели Тој, Јас Самиот ќе му вратам, тоа е Моја работа. Вие нема да знаете да го направите тоа како што треба. Според вас, сега треба да се возврати, а најдобро – е да се одложи одмаздата, или за некое време, или засекогаш. Некогаш може да се помине и без никаква одмазда: оној кој ве навредил самиот ќе се освести и ќе ја исправи својата неправда; а тоа е многу подобро“.

Со други зборови: прости им, Господи, но тие не знаат што прават, и воздржи нè нас од „одговори“, колку и да мавтаме со рацете. И сè нека биде во ред со нив.

Така-некако сме повикани да одговараме на предавството, праведно негодувајќи и истовремено приковувајќи ја на љубовта својата желба за брза и страшна справедливост.

Зашто во рајот нераспнати нема.

 

Извор: http://www.pravmir.ru/ad-iud/

http://www.pppe.mk/2015/pekolot-na-juda/

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

Видео содржини

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3118
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7588
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар

 

13/11/2024 - среда

Светите апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј и Аристовул; Светиот маченик Епимах; Светиот маченик Никола Хиоски; Преподобните Спиридон и Никодим;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Стахиј, Амплиј, Урван, Наркис, Апелиј, и Аристовул 31 октомври / 13 ноември 2024

О достославни ученици Христови,вие Бисерот го најдовте,радоста со родот човечки ја споделивте,со неа исполнети маките и прогоните за трици ги...

Тропар на св. Христови апостоли  Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Тропар на св. Христови апостоли Клеопа, Терциј, Марко, Јуст и Артем 30 октомври / 12 ноември 2024

Апостоли свети Христови,трагајќи по патот на слободата Христа го пронајдовте,со учењето за бесмртноста темнината на незнаењето ја осветливте,молете се о...

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Тропар на светата Христова великомаченица преп. Анастасија Римјанка 29 октомври / 11 ноември 2024

Света девојко Анастасио,ние кои те прославуваме,срцата кон Небесата  ги подигнуваме,со солзи духовни радосно твоето име го повикуваме,моли се за нас...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная