логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка


За Исусовата молитва (јули 1982)

skit.jpg

Отец Никодим, вие брзо ја вртите бројаницата?

Не, не брзо. Како што дишам. За во вдишувањето и издишувањето да е собере Господе Исусе Христе, помилуј ме.

Молитвата ја кажувате седејќи? 
 
Во почеток стоејќи: Цару небесен, Свети Боже, Оче наш, Помилуј ме, Боже, Символот на верата. А потоа седејќи, или со поклони.

Рековте дека молитвата ја кажувавте заедно со старецот (Теодосиј).

Заедно, заедно. Умната молитва не на глас, туку истовремено. Тој во ќелијата, а јас во црквата. Така се договоривме.
Во почетокот старецот не се занимаваше со умна молитва. Ги вртеше бројаниците, онака како што е прифатено во Пантелемонскиот манастир: на утрена, бројаница од 33. При работа исто така се врти бројаница: еден изговара молитва, а другите слушаат. Така беше и кога дојдов кај старецот, во почеток така заедно се молевме.
Воопшто, вечерната ја читавме по книги, а утринската по бројаница. Гледам, тој својата молитва на бројаница мошне бргу ја завршува. А јас својата не ја завршувам. Наутро треба 33, а јас завртувам 18 јазли. „Ти спиеш – вели, – ти спиеш!“ А јас не спијам! Се снаоѓам: „Вие, батјушка, сигурно нешто пропуштате. Раката ви е слаба. Пропуштате јазли. Пробајте да ја земете бројаницата во другата рака!“ Успеав да го убедам. Тогаш тој одлучи да не се моли на бројаница, туку на саат: наутро се моли два часа. Јас ретко така се молев. Потоа сосема престанавме да се молиме по книги. Сè на бројаница.
 По ова, добив аритмија на срцето. Старецот уште беше жив. Срчева мана. Пулсот неуедначен, не можеш да  го фатиш тактот на молитвата. Се натажив. И тогаш ми дојде мисла: „Знаеш каков ти беше тактот порано, таков и нека остане.“ Така и се молев за сето време, макар што аритмиите продолжуваа – беа сè почести.
 Се случуваше, по смртта на старецот, да се молам лежејќи. Срцето веќе мошне слабо работеше. Пулсот чука сосема тивко, и јас заспивам. Каква несреќа за мене! Што да правам? Седнувам, и ми се приспива. Станувам – ме болат нозете. Старост...
 Порано се молев срдечно, од срце. Тогаш не можеш да заспиеш. А штом ќе престанеш да се молиш со срце, ти се спие. Св. Јован Кронштатски говореше: „Земи го срцето свое како со рака, и држи го.“ Така и правев. Лежам на грб и срцето го држам со умот како со рака; држам и не го пуштам. По цела ноќ така лежам, а потоа наутро станувам и одам да се причестам – така силно одеше молитвата. А потоа легнувам и не можам да го задржам срцето. Во тие мигови не се ни поместував, не се ни свртував – како замрзнат.
 - Ми се чини дека е тешко да се концентрираш кога стоиш и кога одиш. Тешко  е да го задржиш вниманието.
 Може стоејќи. Треба вака да стоиш: без поместување, со вовлечен стомак, со стегнат појас, испавен и со раширени рамења. Тоа е мој додаток.
 Човек може да се учи на молитва само ноќе: секоја ноќ, кога легнуваш да спиеш, одвои половина час, со внимание, така да не ì попуштиш на ниту една помисла. Треба да одвојуваш: „Господе“ ... „Исусе“ ... „Христе“ ... „помилуј“ ... „ме“... Тогаш   помислата нема каде да проникне, зашто оди збор по збор. Штом ќе кажеш „Господе“, вниманието веќе го дочекува следниот збор „Исусе“...

 - А сликите?

 Човек треба да се моли во градите, а сликите се во главата, во фантазијата. Држи го вниманието во градите и ќе нема слики. Помислите ни се под челото, а сеќавањето во тилот. Св. Јован Дамскин пишува за тоа. Ако се молиш во главата, таа е полна со помисли. Вниманието трба да се спушти. Во самата длабочина на срцето  не можеме, срцето е длабоко, но во гркланот  можеме. Таму каде што здивот лесно  минува, таму треба да застанеме. Кога ќе се спуштиш на тоа место, помислите прстануваат! Тука запри се! И прави мали паузи меѓу зборовите... Тоа е добро со дишењето! Исихијата вели: „Молитвата соедини ја со дишењето“, односно, како во опитната молитва, кога земаш воздух: „Господе... Исусе.... Христе...“ – во себе, а „помилуј ме...“ – од себе. И за сето време така. Тоа е добар начин за воздржување од помисли.

- Говоревте за молитва од пет збора...

Григориј Синаитски за почетници препорачува само пет збора... А јас и сега сум како почетник. Пет збора. Така навикнав. А може и да се промени: „Сине Божјиј, помилуј ме... Сине Божји, помилуј ме...“, па потоа „Господе Исусе Христе, помилуј ме... Господе Исусе Христе, помилуј ме...“ Пет збора. Така полесно се одржува вниманието. И задолжително одвојувајте. Сосема мали паузи: „ Господе ... Исусе ... Христе... помилуј ... ме“.

- Може ли, како што порано рековте, човек да се моли половина час сконцентрирано, а потоа во оној облик кој го практикувате кога стоите или одите или со работа?

Подобро е со поклони до појас. Три бројаници. Тоа е приближно половина час. Со внимание. А кога ќе се легне и зспие со молитвата – тогаш таа самата продолжува. И кога човек стои и кога лежи, вниманиетоо треба да е на гркланот. Ако вниманието не биде таму, ќе биде во главата. А таму се помислите, сеќавањата. Главата ни е полна со сеќавања – главата и фантазијата. Ќе лежиш и ќе видиш секакви слики.

- А кога, стоејќи на молитва, ја вртите бројаницата, дали и тогаш молитвата ја соединувате со дишењето?

Да, со дишењето. Така сум навикнал. Јас веќе не можам да се молам без дишење. И кога одам – секогаш со дишење.

- Зарем не е потребно да се води сметка за специфичностите на секој организам? Во свое време зборував со вас и со отец Серафим за тоа дека ми останува премногу воздух кога седам и се молам со молитва од пет збора. Вие тогаш ме посоветувавте дека е подобро да користам молитва од седум збора, за да не ми останува толку многу воздух.

Еве за што се работи. Дојдов во вакво искушение: ја научив молитвата со дишење, но веднаш штом ќе  земам воздух, ми доаѓаше да го исуштам... Треба човек да се прилагоди: да земе онолку воздух колку што може да издише. На три збора земај воздух, а на два испуштај го. Толку воздух треба да има. Ако земеш  многу а испуштиш малку, тогаш останува. Треба да се научи ова: колку си вдишал, толку издиши.

- Тоа треба специјално да се вежба?

Nikodim.jpgТреба човек да се навикне. А кога вдишуваме пократко одошто издишуваме, испаѓа штетно. Потребен е ритам. Колку време за вдишување, исто толку и за издишување. А ова се случува само кај болните: тие секогаш имаат кратко вдишување, а долго издишување. Од долгото издишување целото тело  слабее, станува беспомошно, се јавува мрзливост.

- Како да се постигне да не се заспие на молитвата? Јас секојдневно потклекнувам и заспивам.

Треба да се стои и да се прават поклони. Ако седиш на столче... не, тоа нечини: треба да станеш! А еве како треба да се седи а да не се заспие: рашири ги рацете и држи ги така додека не те заболат. Тогаш сонот ќе  те одмине. А ако има луѓе, исправи се, еве вака, да не видат, и сонот ќе се оддалечи. Доколку ги опуштиш градите, бргу ќе заспиеш. Ако го распуштиш стомакот и ги опуштиш градите, веќе си како партал, како стара баба, и те фаќа сон.
Потребна е бодрост! Бодрост и трезвеност. Во телото бодрост, во срцето трезвеност, а во умот – внимание. Бодрост – тоа е напнатост на мускулите. А трезвеноста на срцето? А таа е во одржувањето на слабиот здив. Не треба да се дише смело, туку тивко, најтивко. Во тоа е трезвеноста на срцето. А вниманието, тоа е – со умот да се набљудуваат зборовите на молитвата и Господ. Тоа е внимание. Едното од тие нешта не може да постои без другите две – само сите три заедно: бодрост, трезвеност и внимание.

Од книгата: „Светогорски молитвени дневници“

 Подготви: д-р Драган Михајловиќ

Посети:{moshits}

 



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3211
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7696
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

21/12/2024 - сабота

Божикен пост (на риба)

Преп. Патапиј; Св. апостоли Состен, Аполос, Тихик, Епафродит, Онисифор, Кифа и Кесар; Св. маченици во Африка;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Тропар на светиот Христов маченик Парамон и другите 370 маченици 29 ноември / 12 декември 2024

Тропар на светиот Христов маченик Парамон и другите 370 маченици 29 ноември / 12 декември 2024

Исповедниче на вистината, сведоку на благодатта, проповедниче на слободата, Парамоне свети мачениче, трубо Божја за сведоштво,оправдание на твоите триста и седумдесет

Тропар на светите петнаесет Тивериополски свештеномаченици 28 ноември / 11 декември 2024

Тропар на светите петнаесет Тивериополски свештеномаченици 28 ноември / 11 декември 2024

Голема пофалба и крепост има градот Тивериски,ерарсите, свештениците и левитите: зашто откако идолската прелест ја разобличија, победници над нечестивите се...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная