логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка





 Rafael.karelin.jpg

ЗА ФАНАТИЗМОТ


Човековиот збор  е средство за општење и самоизразување.Но,во нашиот лексикон постојат зборови кои веќе не ја носат строго одредената смисловна тежина и повеќе ја затемнуваат отколку што ја осветлуваат суштината на работите.Некои од нив станале етикети и прекари,кои луѓето се обидуваат да им ги залепат на оние кои не се согласуваат со некое мислење или со нечија позиција.Еден од таквите зборови,чија смисла луѓето недоволно јасно ја сфаќаат,е токму модерниот збор денес“ФАНАТИЗАМ“.

Честопати човекој кој е цврст во своите убедувања го нарекуваат фанатик,само затоа што има цврста позиција на погледот на светот,која не сака,и од морални причини не може да ја менува.Да се потсетиме на времињата кога фанатици биле нарекувани сите религиозни луѓе воопшто,кога човекој кој верува го нарекуваа мрачник и фанатик,а верата во Бога сакаа да ја претстават како последица на незнаење,фанатизам или лицемерство.И денес,во наше време зборот“фанатизам“повторно почнува да се употребува за во извесна смисла да се оцрни и дискредитира човек,кој има свои убедувања и не може да ги менува како ракавици или како што камелеонот ја менува бојата во зависност од околината.Затоа треба да разгледаме што е фанатиам,а што е принципиелност.


Јас фанатизмот го сфаќам како духовна гордост,ориентираност само на себе,не убеденост во вистината,туку само во исправност на сопственото религиозно мислење.Фанатизмот е недостаток,па дури и отсуство на љубов кон другите луѓе,фанатизмот е убедување како одредена поза,со отсуство на желба да се сфати другиот човек;фанатизмот е непробоен оклоп,низ кој човекот не е сопособен да гледа било што друго;фанатизмот е лажна вера.Кредо на фанатиците,припадници на таквата лажна вера е:Моето мислење е единствено и секогаш правилно!


Што се однесува до убеденоста и принципиелноста,тоа е нешто сосема друго.Човекот,кој има своиверски убедувања,кој може да ги објасни и да ги одбрани;кој е во состојба да одговори на прашањето зошто токму тие станале вистина и живот за него,е принципиелен,но не е фанатик.Тој умее да укаже на суштината,на основата на своите убедувања.Да не се менуваат своите убедувања,да не се двоумиш околу нив,да не се менува вистината за корист,односно прагматизам-тоа воопшто не значи дека си фанатик.Лично сметам дека во својата понатамошна перспектива поимите“вистина“и “корист“се спојуваат.Вистината не носи во себе внатрешна противречност,и оној кој ја исповедува никогаш нема да се засрами,оној кој се надева во неа,никогаш нема да згреши,нема да се излаже.А човекоткој ја менува вистината за миг на корист,никогаш нема да достигне возвишени цели и резултати.Моменталната корист,која се остварува заради отстапување од сопствените убедувања,по некое време може да се претвори во трагедија.оваа ефемерна корист ќе биде минирана и разрушена со потенцијалот на лагите и противречностите што се наоѓаат во неа,бидејки секоја лага има центрипетална насока.Секоја лага во себе содржи елементи на распадливост.

А вистината е целосна и нераспадлива.

Луѓето кои одвнатре се рамнодушни кон верата и само минимално му припаѓаат на христијанството,во непоколебливата приврзаност кон Светото  Православие гледаат исклучително фанатизам и недостаток на желба да се погледне наоколу и да се види дека постојат многу други религии.Тие немаат претстава дека Православието не може да се избере како една од вистините,дури ниту како најголема од многуте вистини,туку како единствена и универзална вистина.Погледот на Православието како универзална вистина и како единствен пат кон спасение и реално Богоопштење,е неприфатлив за овие луѓе,коисе рамнодушни кон религијата.Тие во таквиот поглед гледаат негирање на целата историја на световната култура и на световната цивилизација.Меѓутоа,во таа смисла треба да се гледа како кон Православието се однесувале светите отци.


Сите отци на Црквата,сите Вселенски и помесни Собори секогаш учеле дека вистината е една,дека нема плурализам на вистина и релативизам во областа на моралот.Учењето на сите свети отци кои ги почитува Православната Црква,сите соборни одредби кои се прифатени како “устав“ на Православната Црква се засновани на принцип на исклучителна вистинитост на Православието.Ниту во една соборна одредба нема да најдете ни наговестување дека постојат неколку вистини и дека освен православието има уште неколку спасоносни религии.Затоа,ако приврзаноста кон Православието и убедувањето дека само во него се остварува вистинско спасение,го сфаќаме како позиција на фанатици,тогаш тоа значи дека и одредбите на сите Вселенски и помесни Собори,исто така треба да ги сметаме за плодови на фанатизам,бидејки сите тие зборуваат за една вистина.


Во одредбите на Вселенските и Помесните Собори се чувствува посебна грижа за чистотата на верата,за чистотата на Православието;очигледна е необичната чувствителност на светите отци на секое отстапување од древното Црковно предание,поради опасноста од ваквото отстапување,која може да се содржи во било која неточна или непрецизна формулација.Знаеме како на Вселенските Собори грижливо се изучувале сите материјали врз основа на кои се формулирани соборните правила,посебно догматските одредби и канони.Понекогаш до несогласување меѓу учесниците на Соборите доаѓало и само заради еден збор,кој можел да внесе двосмисленост в одредбата.Ако сметаме дека,сигурноста во тоа дека спасението само во Православието е фанатизам,тогаш одредбите на Вселенските Собори мораме да ги сметаме за дела на луѓе,кои не се доволно просветени и во кои нема христијанска љубов;тогаш воопшто не треба да сметаме дека за нас се задолжителни овие исклучително важни соборни одредби,Но,што ќе остане  тогаш од нашето Православие?Црквата не знае за никакво “либерално“Православие.Црквата знае само за едно Православие-она што до нас го донесува словото и духот на црковното предание,кое доаѓа од апостолите.Либерално Православие НЕ ПОСТОИ!

Како ниту теозовско Православие.

Религиозната“уравниловка“според која ќе се спасат сите без разлика на тоа во што веруваат,само нека веруваат,е лажна и неприфатлива.

Православието претставува единственост,уникатност и вечност на вистината.Дозволување на постоење на многу вистини,означува неверување ниту во една од нив.

Ако на убеденоста ѝ пристапуваме како на фанатизам,а рамнодушноста во убедувањата како искажување на христијанска љубов,тогаш каде ќе вброиме светите отци,како што е Кипријан Картагински,кој рекол:“КОМУ ЦРКВАТА НЕ МУ Е МАЈКА,НИТУ БОГ НЕ МУ Е ТАТКО“-во луѓе преку кои зборува Светиот Дух или во тврдоглави и злобни фанатици?Каде ќе го вброиме тогаш свети Николај Мирликиски,кој покажал толкава пламеност за време на спорот со аријанците?Во оние кои имале љубов кон Исуса Христа како љубовта на апостолите или пак во фанатиците,кои се неспособни да сфатат и да прифатат туѓо мислење?Не можеме да наведеме ниту еден светител,ниту еден учител и отец на Црквата,кој зборувал за плурализам на вистини.Ако пак,овие богоносни луѓе ги наречеме  фанатици,што тогаш би означувал зборот“фанатизам“?

Конзерватизмот не е фанатизам.Зборот“конзерватизам“ нема само негативно значење,како што во светот многу често се смета.Конзерватизам значи“чување“.Православната Црква,за разлика од римокатоличката,не е Црква која“еволуира“.

Светото Православие тврди дека еволуција во областа на догмите(вистината на верата)не постои,дека светите отци и Вселенските Собори откривале догми,кои веќе се наоѓале во првобитното откровение.Тие не внеле ништо квалитативно ново,туку само го пронашле,откриле и дефинирале сето она што веќе постоело.Теоријата на еволуцијата во својата основа го има принципот на развој од поедноставно кон посложено,од примитивно и ниско кон повисоко.Принципот на еволуција во догматската сфера секогаш дава можност да се претпостави дека во иднина можат да се појават некои нови учења,догми и откровенија.

Што се однесува до Православната Црква,таа учи дека не одевме од сиромаштво,туку од богатство.И целото богатство ни го дал ГОСПОД ИСУС ХРИСТОС во Своето Откровение.Сето ова првобитно богатство било вткаено во учењето на првобитната црква.Светите отци и Вселенските Собори направиле навистина гигантска,колосална работа.Но,каква?

Тие го формулирале она што се наоѓало во Светото Предание и во Светото Писмо,ги овоплотиле догматските одредби во беспрекорна словесна форма,не внесувајки во нив ништо ново.Овие идеални формулации имале огромно значење,токму тогаш кога на Црквата ѝ се заканувала опасност од неправилно сфаќање на овие или оние православно-црковни вистини.и затоа многу чест непосреден повод за нивно создавање било искривеното сфаќање на Светото Предание и Светото Писмо од страна на еретиците.

Во христијанското вероучение не смеат да се внесуваат никакви нови елементи,бидејки Господ веќе ни ја даде целата вистина.Господ ни дал,сликовиот да се изразам,некоја згустена енергија на почетокот од Своето благовестување,и со оваа енергија Црквата се храни во текот на целата своја историја.Ние не знаеме повеќе отколку во време на апостолите.Црквата секогаш е иста.Во Црквата нема додатоци;во Црквата постои едно и единствено-откровение:откровение на симболи,откровение на изобразби.

Богословието е приказна за вечните догмати на Црквата на јазик кој му е сфатлив на современиот човек.Но,богословието не може да дојде до никакви нови откритија,како да речеме физиката и хемијата.

Дури и кога зборуваме за “религиозната проблематика“,ниту овде нема еволуција.Во црквата всушност нема и не може да има никаква религиозна проблематика.Можат да настанат само одредени тешкотии за време на барањето на вербални формулации во текот на повторното откривање или продлабочување на веќе познатите црковни вистини.

Црковните вистини се откривање на учењето на Црквата,кое секогаш постоело.

На пример,во 14 век се водени таканаречени паламитски спорови,се зборувало дека Црквата наводно прифатила“нова“ догма за Божественото Битие и за Божествените енергии.Но,ако се обратиме на патристиката,ќе видиме дека“паламисти“ пред свети Григорие палама биле преподобен Макарие Велики,Симеон Нов Богослов,преподобен Григорие Синаит и др,дека ова учење отсекогаш постоело кај отците на Источната Црква.

Уште свети Василие Велики учел за Божествените енергии и за Божествената Суштина.Во неговата книга“Против Евномие“наоѓаме учење за Божествената природа и за Божествените имиња.Свети Григорие Палама го формулирал православното учење,кое било потврдено на двата Константинополски Собори.Но,тоа не бил нов чекор или нова скала во развојот на христијанската догматика.Тоа всушност било точно богословско формулирање на веќе постоечката и позната црковна вистина.

Ставот според кој не може да се спои она што не е споиво,бидејки Православието ја поседува полнотата на вистината и нема потреба од додатоци на вистината однадвор,не може да се смета за покажување на ЛИЧЕН ФАНАТИЗАМ.

Овој став се потврдува со историјата на Црквата,со примерите на светите отци и со правилата на Вселенските и Помесни Собори,кои Црквата не ги укинала и не може да ги укине,бидејки ќе биде укинато самото Свето Православие.Друго прашање е дали вистината,во извесна мера се зачувала во инославието,и кој е степенот на извртување на вистината во овие или оние конфесии.

Апостол Павле вели дека не сме ние тие,кои треба да им судиме на оние кои се надвор(1.кор.5,12-13).

и затоа ми се чини,дека за нас е главно да сфатиме:спасението е исклучиво во Православната Црква.

Инославието и иноверието енадвор од Црквата,а на оние кои се надвор од Црквата не им судиме ние туку Бог.



КАКО ДА ЖИВЕЕМЕ ВО ХРИСТА


Архимандрит Рафаил Карелин



dobrotoljubie

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Духовност

Октомври 20, 2024
TviTER281

Монашки и свештенички семинар во митрополијата на Киншаса (06.09.2024 21:29)

Со Божја благодат и благослов на Неговата Светост Папата и Патријарх Александриски и на цела Африка г. Теодор II, во Митрополијата на Киншаса, во Конго, се одржаа семинари за монасите и свештениците.
Јуни 30, 2024
Avraamovo.GOSTOLJUBIE

Света Троица во Стариот Завет

„Секоја енергија која од Бога се простира на творевината и се именува со многу имиња, од Отецот излегува, низ Синот се протега, а во Духот Свет се совршува“ (Свети Григориј Ниски, „За тоа дека не смее да се говори за три Бога“). Вистината за постоењето на…

За нафората

HRISTOS.nafora
Нафората е осветен леб,кој бил принесен на жртвеникот и чија средина е извадена и…

Проскомидија

TVIT602
·Што е Проскомидија? Еретиците немаат Проскомидија. Проскомидијата е уводниот дел на…

Јован Дебарски Архиепископ Охридски (30 август/12 септември)

Сеп 13, 2021 Житија 3213
Овој свет и богоносен отец наш Јован Дебранин, Архиепископ Охридски и прв ктитор на…

Свети свештеномаченик Харалампиј

Фев 23, 2020 Житија 7697
ih3387
Секој човек со своето раѓање добива лично име по кое го препознаваат во текот на целиот…

Најново од духовност

Православен календар (2)

 

22/12/2024 - недела

Божикен пост (на риба)

Зачнувањето на Света Ана; Св. Ана, мајката на Пророкот Самуил; Преп. Стефан Новосјаен; Св. Софрониј, архиепископ Кипарски;
Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Тропар на св. Христови маченици Мина, Ермоген и Евграф 10 декември / 23 декември 2024

Велики сте вие Мино и Ермогене,кои лично Христово присуство вовашите страдања измоливте.Благодатта преку вас не само Евграфа туку и целото...

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Тропар на светата Господова пророчица Ана мајка на Пророк Самоил 9 декември / 22 декември 2024

Се зарадува душата твоја во Господа,а таа радост по твоите молитви Христос ја пренесе на верните свои,о Ано смирена слугинко...

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Тропар на светиот апостол Андреј Првоповикан 30 ноември / 13 декември 2024

Како првоповикан меѓу апостолите,и брат на врховниот апостол,Андрее, моли го Владиката на сите,мир да ѝ подари на вселената,и на душите...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная